Føler dine kunder, at du spilder deres tid, så spilder du nok også din egen tid med din content marketing.
6 fejl der især ødelægger din content marketing
Her er listen med de 6 fejl, der især ødelægger din content marketing planlægning, og 6 måder til hvordan du i stedet kan planlægge en værdiskabende content marketing for din målgruppe.
FEJL 1: Du ved ikke, hvorfor du gør det
Løsning: Kortlæg jeres ambitioner, barrierer og udfordringer i relation til målet.
Output: Et overblik over hvilke opgaver, I har foran jer.
FEJL 2: Du følger ikke med
Løsning:
1. Undersøg alle fakta om din målgruppe, og brug input til at forfine dit content.
2. Opstøv statistik og data om din målgruppe.
3. Lyt med på, hvad din målgruppe taler om, og find ud af, hvor de er på de sociale medier.
Output: En klart defineret målgruppe.
FEJL 3: Du rammer alle
Løsning: Lav en persona, og skriv dit content til netop denne 'person'. En persona er den kunde, du allerhelst så komme ind ad døren for at købe dit produkt. Du skal beskrive din persona så præcist, at du kan målrette din kommunikation til fx hans/hendes alder, bopæl, drømme, udfordringer osv.
Output: En klar kommunikation der rammer præcist.
FEJL 4: Du ved ikke, hvem du selv er
Løsning: Kend dit kreative koncept ved at kende din brand DNA. Hvilken følelse og historie, skal forbindes med netop dit brand, og dermed udmønte sig i din content marketings ’kreative indpakning’?
Output: Et kreativt koncept.
FEJL 5: Du kender ikke dine kanaler
Løsning: Vælg de bedste distributionskanaler ud fra din viden om din målgruppe og statistik eller data om kanalen. Overvej hvad der egner sig bedst - owned, earned, paid media?
Output: Et overblik over de bedste distributionskanaler
FEJL 6: Du ved ikke, hvornår du er en succes
Løsning: Kend jeres forretningsmål og evalueringsmål, så du nemmere kan lave klare KPI’er for din content marketing - hægtet op på disse mål. En KPI kan f.eks. være nye subscribers, CTR, likes, shares etc.
Output: Klare KPI’er for din succes.
PS: Når du har styr på de 6 fejl, vil du også langt nemmere finde ud af HVAD dit content skal handle om.