Her får du 5 vigtige trin til at forbedre din butiks image.
5 trin: Sådan får du med succes et butiksimage, der trækker kunder til din butik
Både butikschefer og personalet tror ofte, det er kædens opgave at sikre, at butikken har et godt image, eksempelvis gennem reklamer, beliggenhed og flot butiksdesign. Det er til dels rigtigt, men det er ikke hele sandheden. Faktisk kan både chef og butikspersonalet i den lokale butik gøre rigtigt meget for, at butikkens image bliver forbedret, og derved trække flere kunder til.
5 trin til et bedre butiksimage: |
|
Trin 1: | Identificer vigtige profilelementer for din butik |
Trin 2: | Udarbejd spørgeskema til imageanalyse |
Trin 3: | Udfør imageanalyse |
Trin 4: | Undersøg resultatet og lav en plan for forbedringer af dine profilelementer |
Trin 5: | Implementer din plan |
Trin 1: Identificer vigtige profilelementer for din butik
En imageanalyse er en nem og hurtig måde at tage temperaturen på din butiks image, og om der er sammenhæng mellem den profil kæden ønsker, og det faktiske butiksimage.
Resultatet af imageanalysen kan efterfølgende bruges til at tilpasse din butiksprofil til dine unikke kunder, så du bedre kan fastholde kunder og ikke mindst optimere dit salg.
Imageanalyse
Er en metode til at finde ud af, hvilket billede eller indtryk forbrugeren har af din butik, og om det indtryk lever op til forbrugerens, kædens og butikkens forventninger.
Butiksimage
Et butiksimage er det billede, forbrugeren har af butikken. Kæden kan forsøge at påvirke deres image gennem branding.
Butiksprofil
Butiksprofilen består af mange forskellige elementer som personale, service, produkter, indretning, pris, produkt, facade, reklame mv.
Trin 2 og 3: Udarbejd ET spørgeskema og udfør imageanalyseN
Lad os tage udgangspunkt i et tænkt eksempel: Hvis vi ser på profilelementer for Irma, skal man ikke kigge mange minutter på Irmas hjemmeside for at opdage, hvilke profilelementer som er vigtige: Økologi, madinspiration, madoplevelser, kvalitet, ansvarlighed og god service. Bare for at nævne nogle få. Andre profilelementer kunne også være god beliggenhed, mulighed for parkering, højt/lavt prisniveau, god skiltning, mange nyheder osv.
Hvis du fx er butikschef for en lokal Irmabutik og skal finde ud af, om din butiks image stemmer overens med kædens og kundens forventninger, skal du:
- Identificere de vigtige profilelementer
- Lave et spørgeskema med udgangspunkt i profilelementerne
- Interviewe 100 kunder over en uge
I eksemplet med Irma skal du i spørgeskemaet tage afsæt i Irma-kædens profilelementer: Økologi, madinspiration, madoplevelser, kvalitet, ansvarlighed, god service.
Husk at du skal spørge kunder, der netop har handlet i butikken.
Spørgeskema-eksempel
Imageanalyse | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Sæt kryds ud for det svar, du finder rigtigt | |||||||
Meget økologi | Lidt økologi | ||||||
Meget madinspiration |
Lidt madinspiration | ||||||
Høj grad mad-oplevelser |
Lille grad af madoplevelser | ||||||
Høj grad af kvalitet | Lille grad af kvalitet | ||||||
Høj grad af ansvarlighed |
Lille grad af ansvarlighed | ||||||
God service | Dårlig service | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||
1 = Helt enig i venstre påstand 2 = Næsten enig i venstre påstand 3 = Delvis enig i venstre påstand 4 = Delvis enig i højre påstand 5 = Næste enig i højre påstand 6 = Helt enig i højre påstand |
|||||||
Mand: __ Kvinde: __ Alder: __ Hvor ofte kommer du i butikken (dagligt/ugentligt/månedligt) __ Må vi ringe dig op Ja__ Nej__, hvis ja Navn/tlf.: _________________ Tilsagn om at vi må kontakte dig om imageanalysen: Underskrift: __________________________________ |
Når du har interviewet 100 kunder, vil du have et godt billede af, hvordan dit butiksimage ser ud.
Trin 4 og 5: Undersøg analyseresultatet, lav en plan og implementer
Lad os blive i det tænkte eksempel, at du er butikschef for en lokal Irma, at du har interviewet 100 kunder, og at en overvejende del af kunderne var delvis, næsten eller helt enige i at servicen i butikken var dårlig, samt at kunderne oplevede lille grad af kvalitet.
Dette er profilelementer, som Irma-kæden vægter højt, og et resultat som dette ville være katastrofalt: Kunderne vil med overvejende sandsynlighed vælge din nærmeste konkurrent næste gang, de handler.
Som butikschef skal du derfor arbejde med at forberede dit butiksimage på de to profilelementer service og kvalitet.
- Service
Tal med dit personale – hvad er god service? Uddan og informer dem om, hvor vigtigt det er fx at hilse på kunder, når de kommer ind i butikken, smile til kunder ved kassen, spørge kunder om man kan hjælpe, hvis de ser ud som om, de har brug for hjælp osv. - Kvalitet
Analyser det nærmere ved at ringe nogle udvalgte kunder op: Hvorfor mener de, at kvaliteten i butikken ikke er god? Eksempelvis kan det være, at kunden er kommet hjem med nogle dyre økologiske tomater, som viste sig ikke at være friske. I så fald skal du arbejde med din lageromsætningshastig for at sikre, at varerne ikke ligger for længe på hylderne.
Hvis du vil forbedre salget gennem et bedre image, bliver du nødt til at vide, hvilke knapper du skal skrue på for at blive bedre. Imageanalysen er et godt redskab til at finde ud af, hvor din butik har udviklingspotentiale.