Praktik og en god portion handlekraft landede Katla et job hos designbureauet Everland. 48 procent af KEAs studerende får job eller studiejob gennem den praktik, som er obligatorisk på alle KEAs uddannelser.
48 procent får job gennem praktikken
Katla Tómasdóttir og resten af holdet på top-up’en i Brand Design på KEA havde netop hørt Christian Halsted, Executive Strategy Director og medgrundlæger af Everland, fortælle om touch point strategi og Everlands arbejde, da hun besluttede sig for at gå op til ham:
”Jeg synes, det lød mega interessant og spændende, da han fortalte om virksomheden og de cases, de arbejdede med, så jeg valgte at gå op til Christian efter præsentationen og fortælle lidt om mig selv, og høre om de tog imod praktikanter fra KEA,” siger Katla Tómasdóttir.
Christian Halsted stak hende sin mailadresse med beskeden om, at hun endelig måtte sende en ansøgning. Det gjorde hun, og Katla fik også skrevet, at hun gerne ville lave noget, der havde med projektledelse at gøre.
"Undervejs i studiet på KEA var jeg den i gruppen, der havde overblikket og uddelegerede arbejdsopgaver, og jeg kunne godt lide at have den rolle," siger Katla Tómasdóttir.
To dage senere blev hun inviteret til samtale på bureauet, og en uge senere blev hun ringet op og tilbudt en praktikplads som projektkoordinator i samarbejde med virksomhedens projektledere.
”Praktikperioden gik godt, jeg fik ros, og nærmest fra første dag kunne jeg mærke, at det var et sted jeg gerne vil arbejde efter praktikperioden,” siger Katla, som endnu en gang tog skeen i egen hånd og inviterede sine to nærmeste chefer, Ronnie og Ida, til en samtale om hendes fremtid hos Everland, som er et strategisk designbureau.
e tilbød hende en deltidsstilling, mens hun skrev bachelor, og da den var i hus, samlede hun igen alt sit gå-på-mod og gode energi og tog endnu en gang fat i Ida og Ronnie for at fortælle dem alle de gode grunde til, hvorfor hun skulle fortsætte i en fuldtidsstilling.
Det virkede, og som for en stor del af KEAs studerende ledte praktikken direkte til job.
Et år senere arbejder Katla Tómasdóttir med det, hun drømte om:
”Jeg sidder i afdelingen med projektledelse og client management sammen med Everlands otte dygtige projektledere. Jeg har tre faste kunder, som jeg har daglig eller ugentlig kontakt med, Rema 1000 i Norge, Hanegal og Apoteket.”
Godt klædt på
Arbejdsopgaverne spænder over budgetteringer, kundekontakt, udvikling af briefs og debriefs og kontakt med stakeholders til mindre opgaver som indkøb til fotoshoot, bookning af møder og rejser og opsætning af præsentationer.
”Min rolle handler om at arbejde og kommunikere med mange forskellige mennesker. Derfor er det vigtigt at være klar i sin kommunikation, have overblikket, være god til at forstå hvad kunden i virkeligheden vil have og sikre at teamet arbejder så effektivt og godt sammen som muligt,” siger Katla Tómasdóttir. En rolle som hun i høj udfylder med de kompetencer, hun erhvervede på KEA:
”Jeg følte mig godt klædt på, allerede da jeg startede som praktikant, fordi undervisningen på Brand Design har berørt alle de forskellige afdelinger og processer, som jeg har skullet benytte mig af hos Everland. Brand Design- uddannelsen gav basisviden indenfor alt det, et designbureau består af og arbejder med. Det gjorde, at jeg følte mig forberedt og havde en forståelse for, hvad der skulle ske, selvom det, jeg stod overfor, var helt nyt.”