Hvad skaber succesfulde medarbejdere?
10 ting succesfulde retail-medarbejdere gør
Karen Katz, President og CEO for The Neiman Marcus Group, Inc. i USA gennem de sidste 18 år (en 4,7$ billioner dollars retailvirksomhed), og Designer Rebecca Minkoff, der bl.a. sælger tasker, er begge kendte ikoner i amerikansk detailhandel, som virkelig har forstået at integrere innovative digitale løsninger i deres fysiske butikker.
Jeg har sparret din tid for dig, og her opsummeret deres bud på de 10 ting succesfulde retail-medarbejdere gør for at få succes:
1. De ejer selv deres karriere
Hvis du vil forfremmes, eller der er et andet job i organisationen, som du ønsker, så skal du lade din chef vide det. Fortæl andre hvis du har ønsker og behov i forhold til din karriere. Husk, ingen mennesker kan læse dine tanker, så sig, hvad du vil!
2. De arbejder hårdt og giver aldrig op
Dovenskab er NO GO, hvis du vil gøre karriere i retail. Ledelsen lægger mærke til medarbejdere, som arbejder hårdt, og som ikke giver op, fordi en opgave er svær. Problemer er til for at blive løst, og hvis ikke du løser dem, så er der andre, der løser dem for dig. Spørgsmålet er, om du er en del af problemet eller en del af løsningen? Du vælger selv.
3. De forstår hele værdikæden
Det betyder, at du ikke bare skal forstå, hvad der skal til, for at du lykkes med dit job. Du skal også forstå, hvad der sker med produkterne, før de leveres til butikken, og hvilken indflydelse produktet har på kunden. Vær nysgerrig og spørg ind til hvad folk laver i andre jobfunktioner f.eks. i indkøb, økonomi, logistik osv. og find ud af, hvad der skal til, for at dine kollegaer får succes i jobbet. Husk på at ”retail is detail”. Forstå derfor så mange processer som overhovedet muligt.
4. De har fokus på det, som kan ændres. Ikke på det, som ikke kan ændres
Brug din tid på de ting, du kan gøre noget ved, og som du kan ændre. F.eks. kundeservice - at du altid har en flot og ren butik, at du og dine kolleger kommunikerer ordentligt og har respekt for hinanden. Lad være med at beskæftige og bekymre dig om ting, som du alligevel ikke kan ændre - f.eks. kædens strategi, kampagner, åbningstider, farven på dit arbejdstøj osv. Lad ikke ting, som du ikke har indflydelse på, ændre, at du skal have succes.
5. De forstår trends og teknologi
Forstå trends i markedet. Er der produkter, som kunderne begynder at efterspørge, som din butik ikke har? Er der produkter, som dine konkurrenter er begyndt at sælge godt, som din butik ikke har? Følg med i fagblade, spørg din chef, om du må komme med på fagmesser, hvor seneste produkter vises og gå i dialog med leverandører. Vær ikke bange for at afprøve ny teknologi, hvis du har muligheden.
6. De forstår kunden og forstår service
Du skal spørge ind til dine kunders behov og ønsker, spørg hvorfor de handler i netop din butik. Hvis kunder er på vej ud af butikken uden at have købet noget, skal du spørge, om der var noget, som kunden ikke kunde finde? Det lyder som en floskel, men du skal smile til kunden og hjælpe kunden. Oplever du noget interessant, som kan hjælpe andre butikker til at forstå kunderne bedre, skal du fortælle det til andre i din organisation.
7. De kan danne alliancer internt
Skab relationer til andre og opbyg et netværk. Deltag i sociale arrangementer og netværk med dine kollegaer. Vær en god kollega og hjælp andre og gå forrest med det gode eksempel. Dine handlinger skaber den, du er, og dit ry er afgørende for, om andre vil netværke og skabe alliancer med dig.
8. De er ikke bange for at lave fejl
Alle laver fejl. Det vigtigste er, at du lærer af dine fejl, og at du er ærlig omkring, at du har lavet en fejl, og at du deler det, du har lært, med andre. Du må ALDRIG prøve at give andre skylden for din fejl, aldrig. Det er noget af det værste, man kan gøre som kollega, og det viser, at man har en dårlig karakter.
9. De er ikke bange for at flytte
Hvis du får muligheden, så flyt med jobbet til en anden by, til en anden del af landet eller endnu bedre til et andet land, hvor de taler et andet sprog, har en anden kultur, og hvor de gør tingene på en anden måde. Der er en kæmpe læring i at komme ud af sin komfortzone og prøve tingene af i andre rammer. Mange kæder er eller bliver internationale, og hvis du kan få international erfaring, så sig JA TAK! Det fremmer din karriere.
10. Find en mentor
Find en person højere oppe i organisationen, som vil være din mentor, og som måske har været der, hvor du er nu. Du skal ikke bruge din mentor til alle mulige småting, men brug din mentors rådgivning i situationer, hvor dine valg kan få indflydelse på din karriere.