Denne instruktion gælder samtlige adresser på KEA Københavns Erhvervsakademi.
Instruktion til håndværkere og leverandører
Såfremt instruktioner ikke overholdes, er dette at sidestille med væsentlig misligholdelse af aftale med KEA og betragtes dermed som brud på kontrakt.
Det er kun muligt for håndværkere og leverandører at bevæge sig i anviste lokaler og arealer på KEAs adresser.
Leverandører har ikke adgang til medarbejdernes administrative områder og fællesarealer, fx spisestuer, medmindre der er anvist adgang fra kontaktperson på KEA ifm. arbejder.
Instrukser
-
ABA-anlæg
Der er installeret ABA-anlæg på samtlige af KEAs adresser, undtagen Frederikkevej 8-10.
Leverandør vil blive pålagt at dække evt. udgifter forbundet med igangsættelse af brandalarm, såfremt dette er en følge af, at KEAs anvisninger, jf. denne instruks, ikke er blevet fulgt.
-
Adgangsalarm
Leverandør vil blive pålagt at dække evt. udgifter forbundet med igangsættelse af alarm, såfremt dette er en følge af, at KEAs anvisninger, jf. denne instruks, ikke er blevet fulgt.
-
Adgangsbrik og kort
Kontaktperson hos KEA udleverer evt. adgangsbrik/kort eller nøgle, såfremt der er behov for dette i forbindelse med arbejdets udførelse.
Adgangsbrik/kort eller nøgle SKAL afleveres til kontaktperson ved afslutning og aflevering af opgave. Har du mistet adgangsbrik eller kort, skal du hurtigst muligt indmelde det på gdpr@kea.dk og til din kontaktperson på KEA.
-
Adgangsforhold og parkering
Adgang til arbejdsstedet og parkering skal ske efter aftale med kontaktperson og i samarbejde med KEA, så gener for brugerne af bygningerne minimeres.
På Prinsesse Charlottes Gade 38 kan der aflæsses i gårdrum i et kort tidsrum, men parkering er ikke muligt og skal ske ved vej
-
Afbrydelser af forsyninger
Hvis det bliver nødvendigt at afbryde en bygnings forsyning af vand, el, varme eller ventilation, kan dette udelukkende ske efter forudgående aftale med kontaktperson hos KEA, i god tid forinden afbrydelse, så der er mulighed for at afbøde ulemperne for brugerne.
-
Afdækninger
Ved arbejdstidsophør samt under nedbørsperioder skal åbninger i tag og facade afdækkes omhyggeligt med forsvarligt fastgjorte presenninger, så vandskader på bygningsdele og inventar forhindres. Efter behov sikres ligeledes mod, at uvedkommende trænger ind i bygningerne via disse åbninger.
Vandskader eller andre skader, som måtte være en følge af mangelfuld afdækning, jf. ovenstående beskrivelse, er KEA uvedkommende, og disse skader erstattes af leverandøren.
-
Alkohol mm.
Det er ikke tilladt at indtage eller at være under indflydelse af alkohol eller andre stemningsregulerende stoffer på KEAs adresser.
-
Arbejdets påbegyndelse
Inden arbejde påbegyndes på KEAs adresser, skal dette aftales med en kontaktperson hos KEA Facility og kun fra denne afdeling.
Leverandør skal anmelde ankomst både i forbindelse med opgave og servicetjek.
-
Arbejdets udførelse – tidsrum
Medmindre andet aftales, skal arbejdet udføres inden for normal arbejdstid.
Såfremt der er behov for adgang til KEAs adresser uden for tidsrummet mandag til torsdag 07:30-16:00, fredag 07:30-15:30, weekender eller helligdage, kræver dette tilladelse og kan kun ske efter forudgående aftale med chef for KEA Facility Jakob Møldrup på jako@kea.dk.
-
Arbejdets afslutning
Opgaver afmeldes hos kontaktperson hos KEA ved afslutning og aflevering, hvorpå opgaven bekræftes udført og funktionsdygtig.
-
Bortvisning
Overholdes ovennævnte instruktioner ikke, vil leverandør få en påtale fra KEA og risikerer dermed at blive bortvist fra KEAs adresser.
-
Brandfarlige stoffer
Brug og opbevaring af større mængder brandfarlige stoffer eller væsker skal aftales med kontaktperson hos KEA.
Brandfarligt affald, som for eksempel fernisklude, brugt tvist, terpentin og lignende, skal snarest fjernes, dog senest ved arbejdstids ophør.
-
Effekter og inventar, herunder afdækning
Det er ikke tilladt at flytte effekter såsom brandmateriel, AV- og IT-udstyr uden forudgående tilladelse.
Hvis der skal udføres arbejde, som på nogen måde ved uheld kan tænkes at tilsmudse, kemisk forurene eller på anden måde skade effekter som beskrevet ovenfor, skal dette anmeldes i forvejen til kontaktperson hos KEA, således at den nødvendige afdækning eller flytning kan foretages.
KEA sørger selv for nødvendig og forsvarlig afdækning af evt. AV- og IT-udstyr.
-
Eksisterende installationer
Leverandøren skal gøre sig bekendt med relevante forhold omkring tekniske installationer på arbejdsstedet, herunder dokumentation for eksisterende installationer, risiko for beskadigelse af tekniske installationer og IT-installationer ved strømafbrydelse og udsivende vand, inden arbejdet igangsættes.
Leverandøren skal tage hensyn til eksisterende ledninger og installationer. Beskadiges sådanne installationer, skal de straks reetableres og udgiften til reetablering afholdes af leverandøren.
-
Leverandørens værktøj
Bortkomst såsom tyveri af leverandørens værktøj er KEA uvedkommende.
-
Mandskabsfaciliteter
Behov for mandskabsfaciliteter (toilet/bad faciliteter) aftales i forhold til den enkelte opgaves størrelse og i samarbejde med bestilleren på arbejdsstedet.
Leverandøren afholder omkostninger hertil, og tilslutning af el og vand påhviler ligeledes leverandøren, med mindre andet aftales med KEA.
Leverandøren skal selv sørge for tilladelse fra politi og kommunale myndigheder for evt. opstilling af skurvogn.
Leverandører er velkomne til at benytte KEAs kantiner på samtlige adresser som øvrigt personale.
-
Materialeoplag
Leverandøren er ansvarlig for oplagring af materialer og materiel, herunder også beskyttelse mod vejrlig, overlast og tyveri.
Materialerne skal beskyttes mod nedbør og mod forurening.
Materialerne skal opbevares på en sådan måde, at de ikke gør skade på bygninger og løsøre.
Oplag af materialer skal altid aftales med kontaktperson hos KEA Facility og være placeret således, at det er til mindst mulig gene for bygningens brugere. Er der ikke plads på KEAs område, må leverandøren skaffe plads i umiddelbar nærhed.
-
Materiel
Leverandøren skal etablere de for arbejdets udførelse nødvendige lifte, stilladser, kraner og entreprenørmaskiner, som skal opstilles og afskærmes i henhold til gældende lovgivning.
-
Renholdelse og affald
Leverandører skal i forbindelse med byggeprojekter selv afskaffe deres affald. Alt affald skal fjernes fra dag til dag, medmindre andet forudgående aftales med KEA. Hvis affald skal opbevares på pladsen, skal det ske i containere.
Forekommer der brændbart affald, må dette ikke placeres op ad bygningen men nedlægges i beskyttede containere efter eksisterende miljøregler.
Eventuelle genanvendelige komponenter, armaturer og inventardele ifm. nedtagning (fx VVS opgaver, nedtagning ADK-anlæg o. lign.) skal afleveres til KEA.
-
Rygepolitik
Det er ikke tilladt at ryge indendørs på KEAs adresser, dette gælder også e-cigaretter. Udendørs er rygning kun tilladt på de anmærkede arealer.
-
Sikkerhed og sundhed
Leverandøren er ansvarlig for sikkerhed og sundhed i egen virksomhed inkl. brug af personlige værnemidler, når dette er nødvendigt.
Leverandøren skal varetage KEA og dermed bygherrens forpligtigelser i henhold til Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 117 af 5. februar 2013.
Indretning af de enkelte arbejdspladser skal følge Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 2107 af 24/11/2021 ifm. indretning af byggepladser og lignende arbejdssteder.
-
Stilladser og afspærring
Opsætning af stilladser og afspærringer skal ske i henhold til gældende lovgivning.
Leverandøren skal sikre forsvarlig behørig sikkerhedsafspærring af arbejdsstedet. Ved arbejdstids ophør skal værktøj fjernes fra arbejdsstedet, med mindre dette er afspærret og aflåst.
Leverandøren er forpligtiget til at drøfte sikkerhed med kontaktpersonen forud for igangsætning af opgaver.
Hvor flere aktiviteter på samme del af bygningen kræver opsætning af stillads, skal de forskellige fag benytte samme stillads i samme periode. Stilladser skal være særligt afspærret og sikret mod adgang efter normal arbejdstid. Der skal opsættes fornøden afdækning mod nedfald.
-
Støj og vibrationer
Ved valg af maskiner og arbejdsmetoder samt ved indretning af byggepladsen skal der tages hensyn til støj og vibrationer, således at omgivelserne generes mindst muligt. Det må forudses, at bygningerne som udgangspunkt er i brug, mens leverandøren udfører opgaver.
Grænseværdier for støj og vibrationer fastsættes ud fra myndighedskrav. Endvidere skal Leverandøren overholde bekendtgørelse nr. 1590 af 30/06/2021 (støjkrav til maskiner til brug i det fri).
-
Ulykker og brand
Ved ulykke ringes der 112. Ved brand aktiveres nærmeste brandtryk, eller der ringes 112.
Brandslukning påbegyndes straks med slange fra slangevinderskab eller med håndslukker. Umiddelbart efter skal kontaktperson hos KEA orienteres.
En stafet, hvis der er flere på ulykkes- eller brandstedet, sendes til bygningens hovedindgang for at afvente ambulance eller brandvæsen.
-
Varmt arbejde, herunder brug af åben ild
Varmt arbejde, fx tagpaparbejde, lodde- og svejsearbejde på tage, i krybekældre og andre steder med brandrisiko skal i god tid anmeldes til kontaktperson hos KEA. Leverandøren skal have modtaget godkendelse fra DBI. Godkendelsen skal kunne fremvises på forlangende fra KEA forud for en opgaves udførsel.
Ved udførelse af varmt arbejde skal reglerne i Dansk Brand- og sikringsteknisk Instituts brandtekniske vejledninger følges: DBI vejledning 10, del 1 og 2 samt kap. 8.1 ifm. tagdækning.
-
Videoovervågning
Der er videoovervågning på KEAs adresser, hvilket er angivet ved skiltning.
-
Ændringer og forsinkelser i forbindelse med opgave
Forskydninger af aktiviteter i tidsplan skal altid i god tid meddeles til kontaktperson hos KEA.
Ved ændring af arbejdets omfang udføres en ny tidsplan, som skal godkendes af kontaktperson.
Kontaktinformation til ansatte i KEA Facility
Pedelteamet på de forskellige adresser kan kontaktes i tidsrummet mandag til torsdag 07:30-15:00 og fredag 7:30-14:30.
Pedelteamet på Guldbergsgade Pedelteamet på Prinsesse Charlottes Gade Pedelteamet på Lygten