Projektet var inspireret af en iagttagelse blandt undervisere, at selvom onlinehandlen fortsat steg, så dukkede der flere tillokkende butikker op i gadebilledet med supplerende tilbud til de varer de solgte – fx yogaundervisning (LuluLemon) og at lave sin egen is (Magnum).
Det fysiske rum som brandingkanal
Projektet indgik i undervisningen på ”Entreprenørskab & Design” og ”PBA Design og Business”. Først ville man afdække hensigten med indretningen i udvalgte butikker. Dernæst udvikle en model, der kunne hjælpe retail-branchen til bedre at kunne anvende deres fysiske rum som branding kanal. Dette resulterede i DEAL-modellen, du kan læse mere om i det vedhæftede materiale.
Deltagere:
Fra KEA deltog to undervisere (Bettine Ortmann og Sofia Viholt) sammen med studerende fra Entreprenørskab & Design.
Første fase:
Studerende opsøgte selv butikker, som de syntes havde en interessant indretning og eventuelt supplerende aktiviteter. De interviewede indehaverne, og alle interviews blev transskriberet, og der blev udarbejdet mood boards. Interviews blev siden analyseret og sammenstillet i fællesskab med underviserne.
Der var tale om følgende butikker (retaillere/brands):
13zCafé&Studio, Arla, B&O, Casall, Han Kjøbenhavn, Henrik Vibskov, Hornsleth, Kims Chips, Louise Roe, Mikkeler, Mod, Nova Møbler, Nørrebro Bryghus, Paustian, Rains, RazSpa, Red Bull, Royal Unibrew, Salon, Staedtler, Stalks&Roots, Sticks’n’Sushi, Take Off CPH, Tuborg, Volvo, Whaly & Whiz, Wood Wood.
Anden fase:
Undervisere lavede interviews med retail-eksperterne Peter Bur Andersen fra design bureauet Briq Group i København. Melissa Gonzalles fra det New York baserede bureau The Lionesque Group. Retail specialist Robert Erichsen fra Reshape Retail. International brand strateg Allan Kruse, der blandt andet arbejder for Johannes Torpe Studio. Bastian Lind, Partner og Marketingspecialist hos ”Pureplayeren” og endelig Barons, der netop har lanceret deres brand i det fysiske rum.
På baggrund af dette blev DEAL-modellen udviklet. Modellen angiver en metode til at arbejde med branding i det fysiske rum, og følger man den, sikrer man sig at komme rundt om alle væsentlige aspekter.
Tredje fase:
Valgfaget ”Branding i det fysiske rum” blev oprettet og her blev DEAL-modellen testet og finjusteret. De studerende arbejdede med cases fra udvalgte virksomheder og udviklede konkrete løsninger på baggrund af DEAL-modellen og supplerende litteratur. Der var cases fra følgende virksomheder: Barons, Edie, Lampemesteren, Yoga Mood, Cam-cam Copenhagen, Son of a Tailor.
Undervisning:
Foruden arbejdet med DEAL-modelen på ”Entreprenørskab & Design” og i valgfaget ”Det fysiske rum som branding kanal” bliver der undervist i modellen på Digital Ledelseskultur, som Erhvervssammenstyrelsen og Erhvervssammenslutningen står bag
Kontaktperson:
Ny podcast: Branding i det fysiske rum
Branding i det fysiske rum har aldrig være mere relevant. Denne podcast stiller skarpt på DEAL-modellen, en guide til hvordan man kan skabe stærke brands i det fysiske rum. Gennem interviews med eksperter og best-in-class retail brands bliver vi klogere på, hvordan man i fremtiden kan arbejde med branding i retail.
Det fysiske rum som brandingkanal
Denne rapport er særligt relevant for retailere og andre, der ønsker at arbejde med det fysiske rum som en måde til at styrke deres virksomheds brand og forretning. I rapporten kan du bl.a. lære DEAL-modellen at kende, der kan følges som en guide, når man skal brande sig i det fysiske rum.
Rapporten er udarbejdet af adjunkter Bettine Ortmann og Sofia Viholt.