"Mine medstuderende og undervisere fik mig til at indse, at der ingen grænser er for kreativitet og design, kun de grænser, du selv skaber. Når jeg ser tilbage, var KEA stedet, hvor jeg trådte ud af min komfortzone. Det var her, jeg tog mit første kamera fra Tech Lounge (nu Tech & Story Lab), designede og kodede min første hjemmeside, lavede utallige fejl, og frem for alt førte det mig til at forfølge min passion for film og medier som en fuldtidskarriere."
Marts 2023: Hanna Selim - Multimediedesigner + Design & Business
Hanna Selim dimitterede med sin PBA i Design & Business (Kommunikationsdesign & Medier) i 2022, samt Multimediedesign i 2018. I dag arbejder Hanna som redaktør og filmfotograf for Blonde Inc. Vi har talt med Hanna om hendes tid på KEA og hendes karrierevej.
Q & A:
DEt OM KEA...
Q: Hvordan vil du beskrive KEA med ét ord?
A: "Legeplads. For mig var KEA et sted, hvor jeg kunne bruge al min energi på at prøve forskellige ting. Der var ingen regler, kun konventioner, som man ønskede at udfordre, og man blev opfordret til at gøre det. Mine medstuderende og undervisere fik mig til at indse, at der ingen grænser er for kreativitet og design, kun de grænser, du selv skaber. Når jeg ser tilbage, var KEA stedet, hvor jeg trådte ud af min komfortzone. Det var her, jeg tog mit første kamera fra Tech Lounge (nu Tech & Story Lab), designede og kodede min første hjemmeside, lavede utallige fejl, og frem for alt førte det mig til at forfølge min passion for film og medier som en fuldtidskarriere."
Q: Hvad var dit yndlingsmodul og/eller din yndlingsunderviser?
A: "Alle mine undervisere havde én ting til fælles: De inspirerede mig til at lære ud over, hvad der stod på pensum. Jeg husker, at jeg forlod forelæsninger mere nysgerrig end nogensinde før. Min yndlingsklasse var et modul i 'Design Fiction', som er en designpraksis og disciplin, der udforsker fremtidige muligheder ved at skabe scenarier gennem designartefakter. Det var dengang, vi lavede en kortfilm om myceliums kraft, og hvordan det kan hjælpe med at ændre menneskelig adfærd i jagten på en bæredygtig fremtid uden plastik. Du kan se den kortfilm, mit hold lavede sammen, her. Jeg kan ikke vælge én yndlingslærer, så her er en hilsen til alle dem, der har hjulpet mig med at vokse: Kenny Marek Møller, Rasmus R. Simonsen Ph.D., Ida Wingberg Hemmingsen, Gullan Christensen, Trine Stark, Helene Niclasen Jeune, Stine, Herman Bailey, Brian Everitt, Julio Garrido og Charlie Tarby."
Q: Hvad er dit yndlingsminde fra KEA? F.eks. En sjov historie fra dine studier på KEA.
A: "Mine bedste minder fra KEA går tilbage til min AP-grad i Multimediedesign, da jeg, sammen med nogle medlemmer af Tech Lounge, tog på en tredages tur til Tisvildeleje for at filme festivalen 'Musik i Lejet' i 2019. To måneder med forproduktion, kreativ konceptudvikling og kameraworkshops blev sat i praksis. Det var her, jeg mødte nogle af de første mennesker, der banede vejen for min rejse i den danske filmindustri. Hilsen til Fook L. Nielsen, Thomas Meldgaard, Alexander Sørensen og Stefan Thorndahl. De fire var en del af en kollektiv kaldet Filmforeningen, som var et supplement til den danske medieuddannelse. Den sommer vågnede vi hver dag, forlod vores campingplads, forberedte vores udstyr og arbejdede sammen med producenter og skuespillere for at lave tre kortfilm til festivalens forskellige målgrupper. Jeg havde den mest sjove, søvnløse og læringsrige oplevelse med ligesindede mennesker. Lidt vidste jeg, at denne oplevelse ville føre mig til mit drømmejob!"
Q: Hvis du kunne gå tilbage i tiden og ændre en ting fra dine studier på KEA, hvad ville det så være og hvorfor?
A: "Jeg ville helt sikkert have taget på udveksling, det er én ting, jeg ville ønske, jeg havde udnyttet. Men jeg vil sige, at jeg var optaget af at udforske den danske medieindustri, og det har ført mig til starten af en rejse, der bliver mere og mere global. Jeg har for nyligt filmet en kampagne for Louis Nielsen i Ungarn og har flere projekter i pipeline i udlandet!"
DET KARRIERE-RELATEREDE...
Q: Hvad var dit første job efter dimissionen fra KEA og hvordan fik du det?
A: "Mit første fuldtidsjob efter dimissionen er hos Blonde Inc som filmredaktør og filmfotograf. Jeg hørte om Blonde tre år før, jeg søgte, da jeg mødte en af producenterne på en stand under KEA KARRIEREDAGE. De søgte praktikanter til deres team for at vokse sammen. På det tidspunkt tøvede jeg med at søge, fordi jeg ikke mente, jeg havde en portfolio endnu, plus jeg arbejdede som studentermedhjælper på CBS i startup-inkubatoren; Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE). Så jeg besluttede at tage praktikplads på mit studiejob på CBS for at udforske startup-økosystemet lidt, mens jeg tog min AP-grad. Så kom praktiksemestret på min PBA, og jeg besluttede, at det var tid til at søge. Der var ingen åbne stillinger i postproduktionsafdelingen hos Blonde, men der var en åben stilling inden for sociale medier. Jeg tænkte på at søge alligevel, fordi jeg gerne ville være i et kreativt miljø med erfaring inden for filmproduktion. 10 uger og en praktikrapport senere holdt jeg stadig kontakten, selvom praktikperioden sluttede. Det at være i miljøet motiverede mig til at arbejde videre på min portfolio og søge Blonde's uddannelsesprogram 'Blonde Program'. Omkring 473 ansøgere søgte om de tre åbne pladser i Blonde Program, og jeg var ekstremt glad for at finde ud af, at jeg var en af de tre udvalgte til at slutte sig til holdet. Jeg blev trænet som filmfotograf og redaktør og sendt ud på forskellige produktioner hver dag. Sammen med mine to andre programmører lavede vi en musikvideo for Sony's datterselskab, Disco Wax. Efter tre måneder i programmet blev jeg tilbudt en fuldtidskontrakt i postproduktionsafdelingen hos Blonde."
Q: Hvad ville du gerne være da du var yngre og hvordan passer det med det du laver i dag?
A: "Jeg har altid elsket skuespil og scenekunst, siden jeg var barn. Jeg studerede GCSE Drama, og jeg plejede at være med i musicalproduktioner som Aladdin, Dracula Spectacula, Grease og The Boyfriend osv. Men jeg tænkte altid på det som en hobby og ikke en mulig karrierevej. På det tidspunkt troede jeg, at jeg skulle fokusere på en vej, der var økonomisk sikker, så jeg studerede Økonomi og Virksomhedsledelse i syv måneder på Aarhus Universitet, indtil jeg indså, at det ikke tilfredsstillede mig. Jeg husker, at jeg sprang forelæsninger over for at tage hjem og redigere videoer til at poste til mine få hundrede følgere på Instagram. Redigering gjorde mig mere spændt på at stå op end forelæsningerne gjorde. Det stod klart for mig, at jeg ikke var glad for mine studier, og jeg ville ikke nøjes, så jeg droppede ud i anden semester. Jeg søgte derefter ind på KEA, hvor tingene tog en 180 graders vending. Jeg mødte så mange kreative og ligesindede mennesker. I dag vil jeg sige, at jeg laver, hvad jeg altid har ønsket, men bag kameraet. Hvem ved, hvad fremtiden bringer? Jeg elsker stadig skuespil og optrædener, og jeg har bemærket, at det har hjulpet mig i mit eget job – for eksempel at kunne instruere skuespillere/modeller/statister under optagelser for at få historien frem autentisk. Eller at være selektiv i valg af skud fra optagelserne, der bringer historien til live."
Q: Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud som redaktør og filmfotograf hos Blonde Inc?
A: "Ingen dage er ens hos Blonde. Der er dage, hvor jeg er ude af kontoret og på optagelse i mange timer med en masse udstyr, crew og kaffe. Andre dage tilbringer jeg på kontoret i redigeringslokalet og arbejder på brandfilm, reklamer eller musikvideoer. Jeg elsker, at hver uge er forskellig, fordi jeg hurtigt kan blive rastløs, hvis jeg ikke bliver stimuleret af nye projekter.
Selvom vi arbejder med mange forskellige brands som Adidas, Tommy Hilfiger, Asics, Nike osv., finder vi stadig muligheder for at lære. Derfor har vi ofte workshops i vores afdeling, hvor vi enten inviterer eksperter fra branchen til at give os tips om, hvordan vi kan løfte vores arbejde, eller vi udveksler idéer med hinanden i teamet. Vi holder ofte visninger og gennemgange for at få feedback og give hinanden råd om, hvordan vi kan forbedre os og udvikle os."
Q: Hvad er det bedste ved din karriere?
A: "Min yndlingsdel ved min karriere er, at jeg virkelig elsker, hvad jeg laver, og der er altid plads til vækst og læring. Jeg får kreativ frihed til at tage beslutninger, når jeg redigerer eller filmer, så det er en fantastisk følelse at blive betroet til at implementere mine idéer om, hvad jeg mener, der kan frembringe historien bedst muligt. Det er også en meget social branche med masser af samarbejde med forskellige mennesker og kunder. Samarbejdet har hjulpet mig med at lære om andre teammedlemmers roller; at være i en redigeringssession med instruktører har lært mig meget om instruktion, eller at filme med andre DPs, hvad enten de er in-house eller freelancere, har lært mig meget om forskellige tilgange til at filme."
DET PERSONLIGE...
Q: Kan du fortælle os en sjov/anderledes ting om dig selv, og hvordan du bruger den i dagligdagen? F.eks. En kompetence eller en ting kun få kender til.
A: "Jeg er virkelig god til accenter, jeg kan lave en fantastisk britisk accent, og nogle gange skifter jeg tilfældigt eller siger sjove fraser som 'Bob's your uncle'."
Q: Hvad er din favoritbog at læse eller podcast at lytte til?
A: "Jeg er i øjeblikket afhængig af bogen 'Feel the Fear and Do It Anyway' af Susan Jeffers! Jeg har fundet ud af, at mange af principperne i bogen har hjulpet mig i min dagligdag. En virkelig god podcast: 'Cutting Class' af John Mcswain, som taler om, hvordan filmredigering ofte betragtes som en mørk kunst. Han interviewer også nogle af branchens anerkendte redaktører, og jeg synes, det er virkelig sejt at lære om deres mindset og hvordan de kom i gang med redigering."
Q: Hvilken personlig præstation er du mest stolt af, og hvorfor?
A: "Intet er mere spændende end at arbejde med kunstnere, du er vokset op med at lytte til – det er en meget givende følelse. Jeg kan ikke sige så meget endnu, men hold øje!"
Q: Hvilket godt råd vil du give KEA studerende eller andre KEA Alumne?
A: "Lad altid en dør stå åben til ethvert arbejdssted, du har forladt, eller mennesker, du har mødt. Du ved aldrig, hvornår du støder på dem igen, eller om du vil få brug for de forbindelser igen. Husk at tage dig tid til at reflektere over, hvor du startede, og hvor du er nu – meget kan ske på et år! Jeg tænker ofte på mig selv fra 2017, og hvis jeg mødte hende og fortalte hende alle de ting, hun endnu skal opleve. Jeg ville fortælle hende, at hun skal være tålmodig og blive ved med at lægge sit hjerte i alt, hun gør."