Studerende på PTI (produktudvikling og teknisk integration) har det seneste semester samarbejdet med den brasilianske flyproducent EMBRAER og bilproducenten Peugeot om at skabe fremtidens grønne flykabine.
De studerende skal frem til juni i år udvikle løsninger til et bæredygtigt kabinekoncept anno 2040 til Embraers Legacy 500 privatfly. Luciana Ribeiro Monteiro fra Embraer er i den anledning flyttet til København fra Sao Paulo i et år.
Et af forslagene fra de studerende hedder ’The Flying Office’, og gruppen bag har lagt vægt på at skabe en følelse af større rummelighed og velvære.
Prismer og selvlysende alger
Særligt for gruppens forslag er den unikke anvendelse af lyskilder. De gør brug af teknologier, som inddrager naturligt lys - både for at maksimere passagerenes velvære og mindske CO2 aftrykket.
Samtidig har de udviklet et interiør, der fremmer følelsen af lys og lethed i en lille kabine. Og fornemmelsen af et større rum skabes også ved at lade en større mængde sollys komme ind i kabinen.
”Jo mere naturligt lys, jo bedre. Samtidig ville vi ikke bare lave et helt transparent glasrør - det er nok ikke så behageligt at flyve i. Så vi kiggede på, hvordan man ellers kan få lys ind, og så kom vi på prismer, som kan sprede lys fra selv en meget lille åbning i skroget. I stedet for en pære vil det være en prisme, der skyder lyset ind i dagtimerne,” forklarer Nick, som er en del af gruppen.
”Vi har også kigget på selvlysende alger og bakterielys - lige nu forskes der i bakterier, der genererer lys. Bæredygtighed er generelt svært i en flyvemaskine.”
Svært at spå
Opgaven går ud på at komme med et bud på en kabine om 23 år, hvilket gruppen fandt stort set umuligt at gætte sig til.
”Det er virkelig svært at påstå, at der kommer den ene eller anden teknologi, og vide om den er moden eller ej i 2040. Teknologien udvikler sig, men mennesket vil formentlig ikke udvikle sig nær så meget i de kommende 23 år. Så derfor besluttede vi os for at sætte mennesket i fokus fremfor en teknologisk gimmick,” siger Jón.
De valgte derfor at fokusere på belysning, atmosfære og velvære – trods de små kabiner på to meter i bredden og 1,80 i højden høj.
”Forskellige folk herunder fremtidsforsker Klaus Æ Mogensen har beskrevet, at fremover vil luksus ikke være tech, men derimod velvære. Så vi arbejdede meget på at få det hele til at virke større, end det egentlig er,” siger Claus.
Læs mere om Peugeot Design Lab her
Læs mere om Embraer her