Hvordan får man fortalt danskerne, at de kan gå på apoteket hjemmefra ? Det var den opgave, en række apotekere stillede de studerende på valgfaget Brand Management.
Internethandlen satte rekord i 2016 med en omsætning på 101 mia. Kr. E-handlen er altså i stadigt stigende grad en del af forbrugernes shoppevaner. En række apoteker i Danmark har derfor lanceret dinapoteker.dk, hvor man kan købe alt fra receptpligtig medicin til plejeprodukter. Sitet åbnede i januar 2017 uden den store bevågenhed. KEA-studerende skulle derfor hjælpe med indspark og konkrete kampagneforslag til at få skabt kendskab til sitet.
Efter tre ugers intenst arbejde præsenterede syv grupper fra Designteknolog deres forslag for dinapoteker.dk.
Tre af grupperne havde valgt kvinder som den primære målgruppe. En gruppe havde stillet skarpt på den fortravlede mor, som typisk står for størstedelen af en families indkøb af produkter indenfor sygdom og sundhed. De mente, at hun bl.a. skulle nås via en loyalitetsklub.
En anden gruppe mente, at apoteket grundet sin store troværdighed i befolkningen ikke skulle anvende SoMe, men i stedet skulle benytte gode klassiske og troværdige kanaler, som bl.a. bladet Samvirke samt apotekets eget kunderum, der har en stor kundestrøm.
Der var også fokus på mænd mellem 25 og 45 år, da de i flere tilfælde forbinder e-handel med større convenience end at shoppe i de fysiske butikker. Her var omdrejningspunktet også en loyalitetsklub, der blandt andet skal være synlig i diverse fitnesscentre
´En gruppe havde valgt at fokusere på familier med børn. Med ’Nyhedsapoteket’, et online magasin målrettet familier, der i samarbejde en anden central sundhedsaktør, udgives fire gange årligt, skabes der præference for dinapoteker.dk med relevant viden om sygdom og sundhed.
Og så var der de unge. Gruppe 4 beskrev dinapoteker.dk som et værn mod pinlighed, da man her kan foretage intime køb uden at skulle sige navnet på et “pinligt” produkt højt ved skranken med risiko for at andre kunder lytter med. Hele 42 procent oplever det ifølge gruppens markedsundersøgelse som pinligt at handle på apoteket.
Apoteker Lise Larsen var begejstret for de mange forslag:
“Det er altid sundt at få et andet perspektiv, på det man går og arbejder med til daglig – især, når man bliver præsenteret for så bred en vifte af muligheder, som de studerende har præsenteret os for i dag. Idérigdommen har været stor, og vi har fået rigtig meget spændende inspiration med hjem. Det kan varmt anbefales andre virksomheder!”