Meyers udviklingsafdeling har bedt studerende om hjælp til at udvikle et bæredygtigt to go-emballagekoncept til både det amerikanske og danske marked.
Køb og tag med bliver mere og mere udbredt i vores travle dagligdag. Det er ofte udfordrende for både vores sundhed og for miljøet. Men sådan behøver det ikke være. Mens Meyers længe har tilbudt sunde alternativer til den gængse fastfood, så har de ikke haft en strategi for emballagen. Før nu.
Studerende på Designteknolog samt Marketing & Communication Design, fik derfor til opgave at udvikle et bæredygtigt emballagekoncept til mad – ikke drikkevarer – som kan stables, signalerer økologi og ser både international og indbydende ud.
I Danmark er vi længere fremme med bæredygtighed end USA generelt, mens de til gengæld er veteraner i forhold til to go-koncepter.
Derfor var halvdelen af holdet på en researchtur til New York, hvor de besøgte flere amerikanske virksomheder samt Meyers to amerikanske satsninger Great Northern Foodhall på Manhattan samt Norman i Brooklyn, hvor Meyer er i gang med at etablere og markedsføre sig som et bæredygtigt nordisk koncept.
De studerende fik en guidet rundtur gennem Great Northern Foodhall og alle Meyers koncepter der, og fik også lov at komme om bagved i køkkener, bageri, kafferisteri etc.
Jonas Boelt Hansen, køkkenchef for hele foodhall’en, viste rundt og fortalte indgående om koncepterne, tankerne bag, hvad der sælger bedst, hvem kunderne er, udfordringer og muligheder, succeser og de ting de har måtte ændre eller gå på kompromis med. Kort sagt et bredt indblik i hverdagen for Meyers USA med afsæt i foodhallen.Besøget hos Norman i Greenpoint var lige inden restauranten åbnede. Her mødtes de studerende med grafiker og konceptudvikler Martin Justesen, som har lavet den visuelle identitet for Norman og stået for indretningen.
Han gav inspiration til løsninger, samt brainstormede med de studerende. Til slut var der en QA, hvor de studerende kunne få sparring på deres individuelle opgaveløsninger (så langt de nu var nået).
Alle besøgene koncentrerede sig om, hvordan man udvikler koncepter til det amerikanske marked, og hvordan man brander og markedsfører sig i en by som New York - med de kulturforskelle der er mellem USA og Danmark, og mellem en metropol som New York og en storby som København.
Gruppe 40 har skabt en emballage lavet af ét stykke genbrugspap foldet, så det nemt kan foldes ud og bruges som tallerken.
Det vigtigste er dog en lille bakke indeni lavet af æble-læder fra Apple Girl, som også studerer på KEA. Denne bakke tjener også som tallerken og kan nemt løftes ud af emballagen. Æblelæder er lavet af restproduktet fra æblemost og kan både spises og komposteres efter brug.
Gruppe 53 har skabt en emballage, som består af spiseligt bestik af ris- og hvedemel, bakke af knækbrød og en pose i bionedbrydelig plast.
De studerende som blev i Danmark havde fokus på nye bæredygtige materialer og bæredygtige emballager og besøgte Meyers Deli på Gl. Kongevej samt Meyers Eddikebryggeri i Nordhavn.