Niels Brix tog springet fra skærmen på tegnestuen til et liv som underviser, hvor ingen dage er ens, og hvor hans egne erfaringer og viden gør en forskel for de kommende bygningskonstruktører.

Niels Brix har haft en karriere, mange formentlig ville misunde ham: Han har udviklet og designet legepladser hos Elverdal, været en del af en iværksætterdrøm, som skabte byrum for København og Frederiksberg Kommune, været på vej til Sierra Leone for Arkitekter uden grænser (hvilket ebola spændte ben for) og tegnet alt fra store villaer til ungdomsboliger på en stor tegnestue.

Alligevel var der gået trummerum i den, og han kedede sig foran den evige skærm. Så for et år siden besluttede han, at det var tid til at prøve noget andet. Gerne noget, hvor han kunne bruge al den viden, uddannelse og erfaring, han havde, til at komme væk fra skærmen og ind i et mere varieret arbejdsliv. En hverdag hvor han kunne give og få noget tilbage. Niels Brix søgte job som underviser på KEA Byg:

Niels ”Det er en hverdag, som ikke minder om noget andet, og det var det, jeg ledte efter. Til at begynde med var det hårdt – fra det ene øjeblik til det andet skal du stå foran en masse studerende og levere undervisning, som gør dem klogere. Man er nødt til at være på, og det er også en lille smule nervepirrende - på en god måde,” siger Niels Brix og fortsætter:

”Jeg kan slet ikke forestille mig at gå tilbage på min pind på en tegnestue lige nu. Jeg har brug for at bruge kroppen og mig selv noget mere. Helt banalt giver det en stor glæde at se andre udvikle sig, og være med til at skubbe dem i en retning. Især dem, hvor det har været svært til at begynde med, og de så får en aha-oplevelse, og du kan følge med i den udvikling, de gennemgår. At kunne vande et frø og se det blomstre.”

Som arkitekt var Niels Brix vant til at være kreativ og kreere noget nyt, og sådan er det også på KEA, hvor han skal udvikle og konstruere sin egen undervisning.

”Jeg har kunne tage en masse af min arkitektfaglighed direkte med ind og bruge den på en anden måde. Jeg laver meget forskelligt i løbet af en uge, og ugerne er ikke ens. På årsniveau er der også forskellige peaks med super meget run på i forår og efterår, og så er der nogle perioder om vinteren og sommeren, hvor der er plads til at lave andre ting som fx at udvikle sit materiale.”

Inspireret af Niels historie? 
SE ledige underviserstillinger på KEa >>

Inden han startede i jobbet som underviser på KEA var Niels Brix bekymret for at komme til at repetere sit materiale hvert halve år, og det er han for så vidt stadig:

”Men det er op til en selv: interesserer du dig nok for det, du laver, vil du uvilkårligt blive ved at undersøge og udvikle dit materiale.”

Meget af det Niels Brix giver videre til sine studerende er den erfaring, som kun kan komme af års arbejde ude i virkeligheden. Som arkitekt har han været hele vejen igennem byggeprocesser mange gange, så når han forklarer de studerende, at de skal være gode til noget, er det fordi han ved, hvor vigtigt det er for resultatet.

En af de ting er vigtigheden af at arbejde i forskellige skalaer:

”Når du sidder og prøver at løse en samlingsdetalje mellem ydervæg og tag, er du også nødt til at træde 20-50 meter væk fra bygningen for at se, om den opnår det ønskede udtryk i stedet for kun at sidde med næsen helt nede i detaljen. Man kan komme til at blive for løsningsorienteret på detaljer og glemme at gå tilbage og se, om det giver mening i konteksten,” siger Niels Brix.

”De skal begynde med en overordnet skitse til, hvordan de tror, de vil løse det. Og derefter løse det mere præcist, og så mere præcist igen. Det handler om at rykke alle skakbrikkerne frem på én gang igen og igen, fremfor at storme frem med én mand, og så siden finde ud af, at han er gået i den gale retning.”

For Niels Brix er retningen helt rigtig.

----------

Er undervisning noget for dig? 

Kunne du også være interesseret i at kaste dig ud i at give din viden videre, så tjek vores "Job på KEA"-side, hvor vi pt. har flere spændende underviserstillinger og videofortællinger fra andre undervisere på KEA.