Studerende fra Design og Business har tænkt kreativt og udviklet et nyt koncept for turister i Købehavn. De lokale og unikke oplevelser er centralt.

Rigtig mange virksomheder lægger vejen forbi KEA, når de mangler inspiration til nye produkter. Wonderful Copenhagen gav således også de studerende opgaven at udvikle et nyt magasinkoncept, der kunne brande byen effektivt.

Hvorfor er det, man gang på gang rejser tilbage til London, Paris og Berlin?

Ifølge de tre studerende Marie Olesen, Maria Hedeboe Børch Jensen og Louise Matthiasen Ferslev er det, når man har oplevet de unikke områder og kender de små gader. Når man oplever en atmosfære og ikke kun bevæger sig på hovedstrøget.

Magasinet ’Atmosphere’ er netop strikket sammen, så det fremmer den lokale følelse og kendskab til små perler, der ikke er nævnt i almindelige guidebøger.

”Magasinet er en guide, der samler de unikke, lokale oplevelser. Afsenderen er ’københavneren’, så det fremstår troværdigt og autentisk og ikke bare endnu et turistbureau, der sender tips ud,” forklarer Marie Olesen.

Magasinet er delt op i fire punkter: gastronomi, gadeliv, shopping og kultur. Bogen er opdelt i områder af byen, fordi det skal fungere som en lille nøgle til københavnernes liv.

Ifølge Uffe Hartmann, Corporate Communications Manager hos Wonderful Copenhagen, formår de studerende at formidle den specielle stemning i byen uden at sige det med ord, men ved at vise det gennem billeder og opsætning.

”Som udgangspunkt er en studie-opgave altid en konstrueret størrelse i forhold til virkeligheden. Men når jeg kigger på det resultat, der er kommet ud af det, så kan jeg virkelig se, at de studerende har fanget rigtig meget af det, jeg har sagt, og så har de været ude og hente viden derudover. Jeg kan se, at de har tilegnet sig en forståelse for turistbranchen. Jeg kan også se, at de har fanget mange af de strømninger, der sker lige nu og her. Og jeg må sige, at jeg er ret imponeret over det resultat, jeg er blevet præsenteret for. Det ligger meget godt i tråd med, hvordan sådan en formidling egentlig ville foregå,” siger Uffe Hartmann.

På reolen eller på mobilen?

”Vi har valgt, det skulle være et fysisk magasin-koncept. En bog man har med sig i tasken, men som også kan stå derhjemme som et samlerobjekt. Lidt ligesom rejseguiden Wallpaper og ’Where Chefs Eat’, hvor kokke anbefaler restauranter,” siger Maria Jensen.

Idéen med at gøre magasinet til et fysisk samlerobjekt i stedet for at lave det digitalt, har dog nogle udfordringer, mener Uffe Hartmann, fordi meget i dag foregår digitalt.

Hvordan kan det være, I ikke valgte at lave den som en app fx?

”Det snakkede vi også meget om. Men det har at gøre med, at man skal have den med i tasken, og det er vigtigt fordi vi gerne vil give en ’samlerobjekt’ følelse, og det kan vi skabe med det fysiske. Med lækkert papir og tyk forside og bagside,” siger Louise Ferslev og uddyber:

”Men tanken er, at den også  skal kobles op på Instagram. Der skal laves et hashtag, hvor turister selv kan komme med anbefalinger til hinanden. Og de vil så blive inddraget i magasinet på sigt. Redaktionen vil vælge ud og sørge for, at der er kvalitet i anbefalingerne, men de får en medindflydelse.”

Billederne i magasinet skal også være billeder fra Instagram taget af københavnerne. På Wonderful Copenhagens Instagram profil har de i forvejen en masse brugere, som vil kunne inddrages.

På den måde ligger magasinet i tråd med Wonderful Copenhagens formidling, forklarer Uffe Hartmann.

”De går ind og er redaktører eller kuratorer og vurderer, hvad er det, som segmentet skal kende. De foretager nogle valg på målgruppens vegne. Og de valg ligger godt i tråd med City break-segmentet. Der har de været inde og afkode de typer og forstået, hvad segmentet vil, når de rejser.”

”Så har de også formået at skabe en fortælling, som rammer bredere end det, du oplever på restauranter og attraktioner mm.  De præsenterer en stemning, en oplevelse, en atmosfære af at være i byen. Den fanger de. De formår at formidle den lidt specielle stemning i byen uden at sige det med ord, men ved at vise det,” siger Uffe Hartmann.