For anden gang har KEA-studerende og iværksætter-studerende fra SCIENCE Innovation Hub løftet hinanden fagligt gennem værdifuld sparring, indsigter og konkrete produkter.

Fire startup-virksomheder fra SCIENCE Innovation Hub på KU fik hjælp fra ni grupper af KEA-studerende til grafisk arbejde, nye hjemmesider, SoMe-kampagner og grundig målgruppeanalyse. Og det var en succes lidt ud over det sædvanlige:

“Case-baseret undervisning på tværs af undervisningsinstitutioner og fag er en helt oplagt mulighed for at få bragt studerende med forskellige kompetencer sammen. En opgave der faktisk ellers er ret svær at lykkes med,” siger forretningsudvikler i SCIENCE Innovation Hub, Frederik Nygaard og uddyber:

”De studerende fra KEA er super skarpe, kritiske og metodiske, og de udfordrede vores studenter-startups. Omvendt får de virkelige cases og aktuelle udfordringer at arbejde med fra vores KU-studerende. Det giver mulighed for en masse refleksion og læring hos både vores startups og de studerende fra KEA.”

Fra fermenterede saucer til go-to-market-strategi

Medlem af SCIENCE Innovation Hub og stifter af fødevarevirksomheden ReSauce, Philip Bindesbøll, gav de studerende fra KEA frie hænder til at kaste sig over den del af kommunikationen, som de selv fandt mest relevant.

”Opgaven blev også lidt startup-præget på den måde, at grupperne selv definerede opgaven. Jeg har indtil videre fokuseret min energi på at skabe et godt produkt,” fortæller Phillip, der studerer Fødevarer og ernæring på KU og med sin startup ReSauce producerer bæredygtige, fermenterede saucer af rest-grøntsager. Han fortæller, at kommunikationen ikke er noget, de selv havde overvejet endnu.

”Derfor er det virkelig fedt med det her samarbejde, hvor de studerende fra KEA giver os input til alt fra visuel identitet og ideer til etiketter og hjemmesidedesign til forslag til tone of voice og go-to-market-strategier.”

Nogle af de KEA-studerende foretog fokusgruppeinterviews med smagsprøver af ReSauce-produkterne, andre lavede en analyse af markedet og kom med forslag til fremtidige samarbejdspartnere og slogans som ”From waste to taste”.

Konceptuel kommunikation fletter fingre med skovhaver

Skærmbillede 2020 10 23 kl. 13.05.4932 danske og 37 internationale studerende fra KEA arbejdede i fire uger på SCIENCE Innovation Hub-projekterne. Blandt andet Mads Krarup fra startup-virksomheden Skovhaver.dk, som også glad for den indsigt, som de studerende fra KEA gav ham. Mads er uddannet Skov- og landbrugsingeniør ved Skovskolen, Københavns Universitet.

”I Skovhaver.dk har vi virkelig, virkelig grønne fingre, men vi har absolut ingen marketingsfingre her,” som han udtrykker det.

Derfor modtog startup-virksomheden resultaterne fra analyser af deres hjemmeside, ideer til nye produktnavne, nyt grafisk materiale, hjemmesideoptimering, grundige undersøgelser af målgruppen og meget andet med stor nysgerrighed.

Skovhaver.dk sælger designs af skovhaver til private og virksomheder som alternativ til traditionelle havedesigns.

Du kan læse mere om Skovhaver.dk her.

Studerende udfordrer hinanden på form og bæredygtighed

Josefine Madsen, der har læst Film- & medievidenskab ved Københavns Universitet og er co-founder i startup-virksomheden Jordnær Creative, rådgiver film- og medieproducenter og hjælper dem til at blive mere bæredygtige bl.a. ved at gennemgå og beregne medieproduktioners klimapåvirkning. Holdet bag Jordnær Creative har i sommeren 2020 etableret en nordisk alliance af eksperter i bæredygtig filmproduktion fra Norge, Sverige, Finland og Danmark, som skal arbejde for at få sat emnet på dagsordenen. Fordi initiativet, Nordic Eco Media Alliance, er ganske nyt, har Josefine bedt grupper fra KEA om input til et logo og en visuel identitet.

Særligt logoet gav anledning til nogle interessante diskussioner mellem de studerende fra KEA og Josefine, da flere grupper havde valgt at inkorporere en filmrulle i logoet for at signalere ’medie’. For mens filmrullen for mange er et genkendeligt grafisk element, der straks får tanker hen på filmbranchen, signalerer det ’gammeldags’ for andre. Josefine forklarer:

”Jeg kan virkelig se, hvad de studerende vil med logoet, og det fungerer godt, men jeg ved, at der andre i mit bagland, der har stærke holdninger til netop filmrullen som symbol. Nutiden og fremtiden er digital, og det signalerer en filmrulle ikke.”

Et forslag til visitkort gav også anledning til livlig diskussion – for er det særligt bæredygtigt at producere grafisk materiale, der ofte blot ender i bunden af en taske eller en skraldespand?

”Det er et godt eksempel på, hvordan visuelle medier giver anledning til at diskutere kernen af en virksomhed,” afslutter Josefine Madsen.

Du kan læse mere om Jordnær Creative her.

Samarbejdet har været en lærerig proces for alle involverede fortæller Rasmus Rahbek Simonsen, Lektor i Communication Design & Media på KEA:

”Vores studerende har haft en enestående mulighed for at arbejde med konceptudvikling i en startup kontekst. Det nære samarbejde med hver startup gjorde de studerende i stand til at omsætte deres teoretiske viden til nærværende og innovative kommunikations-løsninger.”