Studerende fra Multimediedesign har skabt en række videoer til Fairtrade Danmark og kampagnen Verden Største Kaffepause, hvor millioner af kaffeelskere verden over viste deres opbakning til Fairtrade kaffebøndernes kamp mod klimaforandringer.

Fairtrade er ikke bare ordentlige vilkår for bønder rundt om i verden. Hver kop Fairtrade-kaffe, vi drikker, hjælper også Fairtrade kaffebønder med at skabe bæredygtige levevilkår, samfund og projekter, som tilpasser landbruget til miljøet og klimaforandringerne.

Julie Bundgaard fra Fairtrade Danmark var på udkig efter indhold, der kunne bruges til at fremme deres eventsite for den verdensomspændende kaffepause. Hendes håbede at hun måske kunne få et par ideer og koncepter, men hun havde ikke forventet at få otte korte kampagne videoer, som var klar til implementering.

”Det faglige niveau overraskede mig. De havde fået til opgave at lave skitser, så vi var indstillet på at få skitser. Men da vi kom, var det slet ikke skitser. Det var færdige og overraskende velproducerede animationsvideoer,” siger Julie Bundgaard.

Udover konkrete videoer har hun og Fairtrade Danmark også fået værdifuld indsigt i, hvordan målgruppen forstår fairtrade.

”Mange havde taget udgangspunkt i, at fairtradebønderne og arbejderne bruger deres bonus på at styrke lokalmiljøet fx ved at bygge skoler og hospitaler. Det fæstnede de sig ved. Fairtrade arbejder med mange forskellige ting, og det er forskelligt, hvad de enkelte målgrupper sætter mest pris på,” siger Julie Bundgaard og fortsætter:

”De har en helt anden målgruppeforståelse – for de er målgruppen.”

Du kan se nogle af videoerne her