Studerende på e-design har skabt valgplakater til SF, der skal kommunikere partiets budskab om mere ro på.

Til det kommende valg ønsker SF at sætte fokus på budskabet om ”ro på” i vores samfund.

”Vi vil give danskerne mere ro på. De seneste år har flere mennesker haft svært ved at leve op til de forventninger, som de stiller til sig selv, og som vi stiller til hinanden. Vi har for meget fart på. Stadig flere mennesker er pressede, og derfor er stress, angst og depression blevet folkesygdomme. Det gælder både børn, unge, arbejdsløse og mange med et stresset arbejdsliv. Det er på tide at gå en anden vej – væk fra præstationsræset, væk fra konkurrencestaten. Vi vil give hinanden mere ro på. Vi vil give børn mere tid til at være børn,” lød briefet fra partiet som stod de studerende frit for at fortolke.

Kampagneleder i SF, Nils Brøgger Jakobsen, fik 20 platforslag fra de studerende. Vinderplakaten blev et labyrint-motiv i et stramt grafisk design skabt af Katja Theresa Agerbek, Josefine Andrea Jarlbak Jensen, Lærke Søndergaard Møller og Emil August Jarfelt.

Begrundelsen var, at det var lykkedes dem at formidle hele Ro på-budskabet i én plakat, hvor flere af de andre løsninger fokuserede på enkelte dele af kampagnen fx børn eller arbejdsliv.

”Plakaten har et stringent grafisk udtryk, og den afspejler, hvordan livet nogle gange kan føles som en labyrint, og der er det vigtigt, at der er nogle partier, der udviser forståelse for det og hjælper til at komme igennem uden alt for mange blidgyder,” siger Nils Brøgger Jakobsen.

Hvorfor valgte I at samarbejde med KEA-studerende om denne opgave?

”Det gjorde vi, fordi vi altid gerne vil have kreative unge menneskers syn og input på det arbejde, vi laver. Ro på-kampagnen retter sig mod mange målgrupper, men rigtig meget mod unge mennesker, der bliver presset gennem uddannelsessystemet. Deres ideer var gode, men derudover var det målgruppen, der kom med refleksioner og bud, så det har været meget brugbart.”