Mash up-butikker, åbne værksteder hvor de store spillere og de små kreative skaber nye produkter sammen og apps der guider til Indre bys guld er nogle af de løsninger, som Designteknologstuderende har skabt til København Commerce & Culture for at puste ilt i Indre by.

Huslejerne er astronomiske i de gader, der udgør Københavns centrum – det er de færreste, der kan betale så høj en leje, og det problem er ikke blevet mindre under corona-restriktionerne. Resultatet er tomme butikker og et centrum, der trænger til genoplivning.

65 studerende på Marketing & Communication Design har givet deres bud på, hvordan Indre by kan blive lige så levende og attraktiv, som brokvartererne længe har været.

Ideer som Maja Tini Jensen, direktør i København Commerce & Culture, kalder fremragende, og som hun ser realiseret sammen med fx Københavns Kommune og andre af byens aktører – foruden de 250 medlemmer af KCC, som spænder over Conditori La Glace, Nørregaard på Strøget, Q-Park, Sømods Bolcher, Nørgaard på Strøget, Apair, Restaurant Maven, Rundetårn, Copenhagen Fashion Week og Magasin – en bred vifte af detailhandel, kunst og kulturinstitutioner, restaurationer og hoteller, interiørbutikker, medier, turismeerhverv og bureauer.

Skærmbillede 2021 05 11 kl. 11.53.01Gruppe D6 foreslår med deres Copenhagenize Copenhagen-koncept at forvandle de tomme butikslokaler til arbejdende værksteder, hvor man kan følge med live, når Indre Bys store spillere teamer op med de små unikke og i løbet af en én uge skal skabe et unikt produkt sammen:

“Visionen er at tydeliggøre Københavns særpræg og at skabe liv. Det handler om passion og personlighed og at positionere KCC’s kunder endnu stærkere og skabe mere kendskab til små, unikke håndværk. De tomme butiksvinduer forvandles til kreative og individuelle værksteder, hvor medlemmer af KCC kan udfolde deres fælles passion, alt imens forbipasserende kan se processen. Målet er at inspirere og engagere forbrugeren og tiltrække den målgruppe, der prioriterer Københavns personlige og unikke atmosfære. Samtidig vil Indre by blive opfattet som et mere nuanceret lokalsamfund og give en helhedsoplevelse, hvor der er plads til alt fra Louis Vuitton til en upcoming keramiker,” lyder det fra gruppen.

Et eksempel kunne være Sømods bolcher og en mindre keramiker, som i fællesskab designer og producerer en limited edition emballage, hvor forbipasserende har mulihged for at følge processen live i én uge.

”Vi udstiller og producerer i en uge ad gangen, både for at sikre at lejer, kunstner og medlem finder samarbejdet relevant, men også for at sikre nyhedsværdien i samarbejdet. Herefter skifter vi lokale og samarbejdspartnere for at skabe liv og bevægelse i alle dele af Indre by.”

Målgruppen er i særdeleshed dem, som ellers normalt søger mod brokvartererne. Dem som elsker historien og at møde personen bag butikken, håndværket eller kaffen. Dem som nyder at snakke om detaljerne eller produktionen.

Skærmbillede 2021 05 11 kl. 11.43.25Gruppe D3’s løsning, app’en Copenhagen City Center, er til gengæld for de mange. App’en skal være den primære guide til Indre By, og nærmere bestemt skal den forbedre de besøgendes oplevelse af København, og synliggøre den brede vifte af muligheder som erhvervs- og kulturlivet tilbyder. På intuitiv vis aniomerer den de besøgende til flere oplevelser og bidrager til at gøre byen mere levende ikke mindst i form af app'ens lyd-del 'Byen taler':

“Du har gået i gaderne mange gange før. Du har set byens farver, hørt dens lyde og du kender duften. Du bor her, arbejder her eller er her som besøgende. Her føler du dig hjemme og omfavnet af alt det, du kender. Men hvad ved du egentlig om din by? Ved du, at der gemmer sig historier bag facaderne og i gaderne? Ved du, hvornår der bliver holdt events, som kunne være lige noget for dig? Ved du, hvor du kan finde inspiration til et nyt og spændende måltid? Byen gemmer på mange oplevelser, og hvis man ved, hvor man skal lede, er mulighederne uendelige.”

Og det er præcis denne uendelighed som app'en Copenhagen City Center vil skabe orden og overskuelighed i for den, som måske kender byen mindre godt eller trænger til at blive opdateret, samtidig med at den skal åbne den garvede Københavners øjne for nye sider af byen.