Danske Penol vil udvide forretningen til resten af verden startende med Tyskland. Studerende på Marketing & Communication Design har givet deres bud på, hvordan de bæredygtige blyanter og Svanemærkede tudser skal lanceres syd for grænsen.

De fleste af os har på et eller andet tidspunkt haft Penol i hånden.

Den danske virksomhed var fra 1950´erne og til 2005 kendt som Skandinaviens førende brand indenfor farveblyanter, tusser og penne.

Fra midten af 00´erne tabte Penol markedsandele til store tyske firmaer som Faber Castell, Steadtler og Stabilo.

Efter Penol i 2012 blev solgt til Kristian Engsig har man arbejdet meget hårdt på at udvikle og modernisere sortimentet. Penol har blandt andet fået Svanemærket mange af tusserne, og senest har de også fået Svanemærket en helt ny whiteboardmarker.

Men hvordan kommer man bedst ind på - i første omgang - det tyske marked?

Den satsning har studerende på Designteknolog givet deres bud på i form af blandt andet en markedsføringsplan.

Den ene af grupperne valgte via helt enkle og humoristiske reklamer at sætte fokus på, hvor stor forskel farvelægning gør.

Hvad er en dalmatiner uden pletter, en terning uden øjne og et metronet uden farver? De foreslog desuden at sætte ind med en optimeret hjemmeside, SoMe og uddeling af gratis tusser.

En anden gruppe valgte at satse på børn og tilbyde pakker til institutioner med forskellige blyanter og tusser og farvelægningsskabeloner.

De havde også valgt at re-designe emballagen så den i højere grad signalerer bæredygtighed.

”Det har været spændende at samarbejde med KEA, og jeg vil gerne understrege, at niveauet af både kreativitet og analytisk arbejde i grupperne var meget højt. Vi kommer helt klart til at gøre brug af flere dele af ideerne,” siger ejer af Penol, Kristian Engsig. 

Om Penol

Penol-navnet opstod i 1928. Det var tiden omkring det store Wallstreet-krak i USA, og forretningsmanden Christian Olsen havde derfor problemer med at importere tilstrækkeligt mange Parker-penne, som han på det tidspunkt havde fået agentur på i Skandinavien. Løsningen på problemet blev et produkt i eget navn: Penol.

Gennem årene har Penol haft et bredt sortiment indenfor skriveartikler. I 50’erne og 60’erne var Penol primært kendt for deres fyldepenne. Fra 70’erne og frem var det farvetusser og –blyanter, der fik succes.

I 2012 blev Penol købt af Kristian Engsig

Penol farveblyanter er fremstillet af jelutongtræ fra certificerede plantager og er derfor ikke medvirkende til fældning af regnskov. Desuden er tusserne til børn blevet svanemærket.