Hvordan får man lillebror til at være lige så sej som storebror? Det var udfordringen til de studerende, da de skulle lave en kampagne til Tuborgs nye alkoholfrie øl.

Salget af alkoholfrie øl er vokset med 55 procent fra 2017 til 2019, og Tuborg Nul skal friste forbrugerne, som i højere grad efterspørger alkoholfri øl.

Den klassiske Tuborg henvender sig til de 15-35-årige og er stærkt forbundet med events inden for musik, festivaler, markeder/kræmmermarkeder – og det skal Tuborg Nul også.

De studerende på Multimedie Design blev derfor bedt om at udvikle et kampagnesite, en SoMe-strategi samt indholdsplan for sociale medier og producere en kampagnevideo så lillebror kan blive ligeså stor og stærk som storebror – en såkaldt kontralancering

I Danmark er det stadig sådan, at man skiller sig lidt ud, og folk undrer sig, hvis man ikke drikker. Måske derfor havde næsten alle grupper fokus på fællesskab – at med Tuborg Nul kan man sagtens være med, selvom man ikke drikker. Og at de fleste af os har perioder, hvor vi ikke kan eller vil drikke for eksempel hvis man er gravid, skal til eksamen, er religiøs, skal køre bil etc.

Og det faldt i god jord hos Steffen Henriksen, Digital Designer hos Carlsberg og tidligere KEA-studerende:

”Jeg har efterhånden været med til en del af disse her præsentationer, og det er altid noget, vi ser frem til.

Der var specielt to grupper, som sprang i øjnene: Gruppe 14 med deres kampagne ’Helt om natten, helt om dagen’ og Gruppe 7 ’En for alle, alle får øl’. Fælles for dem begge var, at de fuldstændig havde fanget Tuborg-DNA’et. De præsenterede sjove og gode løsninger på, hvordan alkoholfri øl kan blive et tilvalg og ikke et fravalg af noget andet.”

Eller som Gruppe 14 udtrykte det: ”Livet byder på rigeligt med forhindringer i sig selv - alkohol behøver ikke længere være en del af disse forhindringer. Det kan nu lade sig gøre at nyde smagen af en kold pilsner og en klar fremtid på samme tid. Vær helten i dit eget liv og vælg den alkoholfrie øl.”

Desværre kommer Carlsberg ikke til at gå videre med løsningerne lige nu, ”ikke fordi det ikke var godt, men på grund af den situation markedet er i pt. grundet Covid-19,” siger Steffen Henriksen, som i dén grad bruger, hvad han lærte på KEA i sit arbejde:

”Min uddannelse gav mig et rigtig stærkt fundament for min karriere, og hver dag arbejder jeg med opgaver, som har en tråd tilbage til, hvad jeg lærte både på Multimediedesigner og på Web Development. Man skal huske at se sin uddannelse som et sted, hvor man opdager, hvad man helt præcist brænder for ved faget, og så dygtiggøre sig i det emne efterfølgende. Om det så er kodning, grafisk arbejde eller noget tredje.”