Magasinet handler om køn - og især de kategorier, der placerer sig imellem mand og kvinde. Hvilket viste sig at være langt mere kontroversielt, end man skulle tro nu om dage.

 

Når en tidligere X-factor-vinder kan komme i et mainstream tv-program som Aftenshowet og fortælle om sine kønsskifteplaner, så skulle man tro, at køn i alle tænkelige kombinationer er blevet acceptabelt. Især blandt unge.

Men sådan er det ikke.

”Køn er et meget følsomt emne, og vi har haft mange lange diskussioner, fordi det er så kontroversielt, som det er,” siger 27-årige Sofie Liberg Christensen, der fungerede som redaktionschef på magasinet The Gender Issue skabt af e-design-studerende på KEA.

Det kommer bag på mig, at det er kontroversielt blandt jer unge?

”I min egen omgangskreds er der op til flere, som er transkønnede, så for mig er det ikke unormalt. Men går du ud i det brede Danmark, er det meget lyserødt og lyseblåt. Og der er lige kommet en ny kogebog til ’Rigtige mænd’. Vi er meget tryghedsnarkomaner i Danmark. Vi har brug for at kunne kategorisere folk – og helst i enten kvinde eller mand. Sådan er det ikke i fx Sverige,” siger Sofie Liberg Christensen.

Hun blev overrasket over sin egen generation, og det blev klart for hende, at trods mange ligheder, er unge på en videregående uddannelsesinstitution stadig en broget skare:

”Der er nogle, der ikke kan forstå det – hvordan kan man ikke bare være tilfreds? Hvorfor stiller man overhovedet spørgsmål ved sit køn, og nogle bliver måske også lidt bange - hvad er nu det for noget? Men det var en god anledning til –redaktionelt – at kigge på, hvorfor folk bliver oprørte,” siger Sofie Liberg Christensen.

Derfor kan man blandt andet læse en interview med kønsforsker Cecilie Nørgaard, som forklarer, at det kan godt være, at alt muligt andet er usikkert i verden, men vi har altid kunne regne med at der var mænd og kvinder, og at det ville der altid være. Så når nogen rykker ved de to klippefaste søjler, så rykker det ved kernen af vores forståelse, ved en grundlæggende sikkerhed.”  

Er unge blevet mere puritanske?

”Ja, det tror jeg. Jeg kan også se, at i vores årgang bliver folk tidligere gift, og får børn tidligere end før. De søger det traditionelle og har ikke behov for at skeje ud på samme måde mere. Udviklingen går ikke nødvendigvis kun frem – den kan også gå tilbage. Og måske vil vi gerne have noget at holde fast i, fordi der sker så mange vilde ting ude i verden på godt og ondt. Vi søger måske tryghed, fordi verden er så kompleks. Det har den altid været, men den bliver det i højere og højere grad.”

Flot flyvende humlebi

Det burde ikke kunne lade sig gøre at lave et helt (nyt) magasin på 29 dage – tilmed uden budget og kun med studerende. Men det kan det på e-design. Humlebien flyver og den flyver flot. The Gender Issue er velskrevet og er lykkedes med en gennemført æstetik, som på en gang er både følsom og storbycool. 

Men det har ikke været nemt.

”På e-design er vi alle meget stærke karakterer – alle synes de er geniale og den nye Steve Jobs, så vi vil gerne have vores egne ideer igennem. Derfor har det til tider været sindssygt hårdt. Omvendt er der mange talenter på holdet – blandt andet en meget dygtig illustrator og flere fotografer,” siger Sofie Liberg Christensen

Alle skulle producere et opslag hver og dermed også finde ud af, hvad de ville skrive om. Sofie Liberg Christensen gik derefter alle ideer igennem og coachede de studerende, så det blev så godt som muligt, men også for at sørge for, at der kom en gennemgående æstetik og tone.

For de to undervisere Dorthe Fiona Petersen og Ditte Maria Bangsund-Pedersen var det vigtigt at sætte et meget ambitiøst projekt i søen på netop e-design:

”Vores studerende er go do’ers. De drømmer ikke om at få tingene gjort - de går ud og gør det. Og derfor kan det lade sig gøre at skabe et trykt magasin på seks uger,” siger Dorthe Fiona Petersen.

I modsætning til en blog eller et digitalt magasin er der en altafgørende deadline med et trykt medie, og når noget først er skrevet, kan man ikke bare rette og rulle det tilbage igen.

”Vi ville skabe en lærende redaktion, der kunne afspejle det virkelige redaktionelle liv. Derudover ønskede vi at skabe noget, der gav modtageren en mulighed for at koble fra alle de digitale platforme, som de fleste efterhånden er vant til at være på. Vi ønskede at skabe en tidslomme og springe med på den analoge bølge, der fungerer som et modsvar på den store digitale forandring af verdenen omkring os. Derfor spiller det taktile, duften af tryksværte og hele den sanselige følelse, det giver at få et magasin i hånden, en meget stor rolle i beslutningen om at skabe et fysisk magasin,” siger Ditte Maria Bangsund-Pedersen.

Der er lancering af The Gender Issue d. 4. december kl.12 på KEA Guldbergsgade – magasinet sælges i et yderst begrænset oplag, så hvis du vil sikre dig et, skal du være hurtig.

Du kan også læse magasinet her