Studerende på designteknologen har de seneste uger arbejdet på et case study om H&M og udviklet deres bud på et nyt hypotetisk bæredygtigt koncept til H&M Divided målrettet unge mellem 14 og 17 år.

Bæredygtighed i modebranchen er komplekst og Marie Serup, Sustainability Coordinator H&M Danmark, understregede ved projektets begyndelse, at selvom H&M har arbejdet målrettet med bæredygtighed i en lang årrække, har de bestemt ikke alle svarene – endnu.

Et af de spørgsmål, som de studerende blev bedt om give deres bud på, var hvordan man kan gøre de helt unge forbrugere mere miljøbevidste.

De 221 første semester studerende blev inddelt i grupper, der miksede specialeretningerne Pattern Design, Sustainable Fashion, Fashion Management og Marketing & Communication Design.

Udover et ’game changer’ koncept skulle de studerende også designe en bæredygtig nederdel i vævede materialer og en overdel i jersey.

H&M ønsker at starte en bevægelse, der påvirker unge til at købe mere bæredygtigt produceret tøj. Målet er at ændre de eksisterende forbrugsvaner hos de unge i retning mod bæredygtige køb.

Derfor skulle konceptet tydeligt kommunikere, at der tale om et bæredygtigt koncept i både kollektion, butiksuniverset og på diverse platforme.

Sideløbende har de internationale studerende på Marketing & Communication Design ageret event agency og knoklet med at organisere et modeshow på præsentationsdagen og skabe opmærksomhed om eventet.

Derfor har du det seneste stykke tid kunne følge forberedelserne og de studerendes arbejde på Facebook og Instagram.

På selve præsentationsdagen pitchede alle grupper kort deres forslag for H&M, så de kunne vælge et wild card.

Det blev gruppe 13, som også gik hen og vandt andenpladsen for deres løsning, som fokuserede på mulighederne i tang og cellulose som materiale.

Underviserne havde på forhånd udvalgt de grupper, der skulle gå videre til anden runde, som bestod af en længere præsentation med grundig feedback fra H&M.

H&M kårede herefter de tre bedste løsninger, og vinderen blev Zigi ’Guided by Divided’, der havde Gigi Hadid og Zayn Malik som talspersoner, der fortæller, hvorfor de går op i bæredygtighed.

Ud over de to influencers, som er yderst populære i målgruppen, foreslog gruppen også, at H&M producerede undervisningsmateriale om bæredygtighed til folkeskolerne for at imødekomme H&M’s ønske om game changers, der kan gøre teenagere mere bevidste om deres forbrug og handle mere bæredygtigt.

”Vi har sat stor pris på at se, hvordan KEA’s dygtige førsteårsstuderende greb opgaven an med at udvikle fiktive forslag til bæredygtige koncepter målrettet den unge målgruppe. Der var mange spændende bud på, hvordan man gennem fashion, design, markedsføring og kommunikation kan starte en ’sustainable fashion movement’ blandt unge shoppere,” siger Marie Serup, Sustainability Coordinator H&M Danmark.

Vinderne blev:

  1. Gruppe 15 ’Guided by Divided’
  2. Team 13 ’Seaweed – join the wave’
  3. Team 30 ’Waste to wear’

Projektet blev sluttet af med et brag af et modeshow og udstilling arrangeret af de internationale studerende.