Ved åbningen af Copenhagen Fashion Summit holdt de studerende fra Youth Fashion Summit en tale, der gik lige ind. Her kan du læse talen og se de studerendes krav til branchen.

Kim, en af de 108 studerende fra hele verden, som har deltaget i Youth Fashion Summit på KEA, trådte I går frem på scenen og bad de forsamlede i DRs koncerthus om at lukke øjnene. Deltagerne var intet mindre end den absolutte elite og de absolut mest magtfulde mennesker i modebranchen.

”Vi inviterer dig til at lukke øjnene. Tag en dyb indånding. Ånd ind, ånd ud. Denne rene luft er et privilegium, du deler med personen ved siden af ​​dig. Denne luft er vigtig, og det er det, der binder os sammen. Men ikke alle har adgang til ren luft.

Hold øjnene lukkede, forestil dig nu en sandalfabrik i Cambodja. Træk vejret i denne fabrik. Kan du mærke, hvor tung, svedig og tyk den er?

Lyt til fabrikkens lyde. Kan du høre, hvor højt det er? Kan du høre larmen fra symaskinerne? Kan du høre den konstante banken af søm i skosåler?

Kom nu tilbage til København og åbn dine øjne.

Forestil dig en fremtid for fabrikken i Cambodja. Et fremtidigt arbejdsmiljø, der er så rent som i dette rum. Lad roen fra dette øjeblik fortsætte til skabelsen af en anden modeindustri. Forestil dig en fremtid med empati og lighed, hvor modeindustrien er blevet et organ for forandring.”

”Vi er de kollektive stemmer fra Youth Fashion Summit. Vi repræsenterer 36 forskellige nationaliteter fra hele verden, men i dag er vi forenet som advokater for fremtidens generationer, der handler på FN's vision for global velstand. Ved at engagere jer i de bæredygtige udviklingsmål # 3 for sundhed og velvære og # 5 for ligestilling mellem mænd og kvinder, opfordrer vi jer til at arbejde sammen med os for at mindske lidelse og ulighed.”

”Hvor mange her i rummet kender navnet på en fabriksarbejder? På en bomuldsbonde? Har de børn? Har de adgang til drikkevand? På nuværende tidspunkt kræver industrien for meget af sine mest sårbare interessenter: kvinder og børn. Nogen i dette rum har implementeret børnepasning til deres arbejdstagere. En anden har erstattet dyre tekstiler med veganske alternativer. Vi ønsker, at alle interessenter samarbejder, ikke konkurrerer, skaber en platform med fælles viden og bedste praksis. Det begynder med, at hver sektor tager offentligt ansvar for deres påvirkning på miljø og mennesker. I stedet for at arbejde i siloer, skal virksomheder, som har en positiv indvirkning, være åbne om deres strategier. Kun ved det gode eksempels lysende vej kan vi aktivere en systemisk ændring.”


”Vi beder om, at hver af jer tager de første skridt hen imod en cirkulær forsyningskæde. Ved at investere kollektivt i lovende opfindelser, som alternativer tekstiler og lukkede produktionsteknologier, styrker vi en forretningsmodel, hvor gennemsigtighed er iboende, og behovet for jomfrufiber til sidst elimineres. Dette vil reducere den uholdbare afhængighed, vi placerer på vores knappe vandressourcer, den uforholdsmæssigt store mængde CO2, der udledes, og den hurtigt voksende mængde mikroplastik, der frigives til vores oceaner hvert år. Ansvarlig lovgivning er første skridt i retning af at opnå global sundhed og trivsel. Det er tydeligt, at systemet er i stykker, når en arbejdstageres mindsteløn ikke engang tillader tre måltider om dagen. Ved at investere i relationer og løsninger på lokalt plan, kan vi styrke den globale sundhed i vores branche.”

”Vi mener, at mode er et vidunderligt redskab, der gør det muligt for os at udtrykke vores personlighed, kreativitet og mangfoldighed. Der er dog en mørkere side af moden Vi ser en branche med kønsforskelle og undertrykkelse af kvinder og piger på tværs af alle led i værdikæden. FNs udviklingsmål nummer 5 opfordrer os til at anerkende de mange bevidste og ubevidste fordomme, der er rodfæstet i systemet. Det inspirerer også os til at søge nye veje mod ligestilling og empowerment for alle køn. Som vi alle ved, men måske ikke fuldt ud anerkender, er modeindustrien drevet af kvinder. 80% af beklædningsarbejderne er kvinder og 66% af dem er på samme alder som os, der står her på scenen. Hvordan kan det være, at en stor del af disse kvinder stadig er undertrykt og diskrimineret i deres hverdag? Uanset om det er en indkøber, der tjener mindre end sin mandlige kollega eller en beklædningsarbejder, der skal frygte for hendes sikkerhed på fabrikken.”

”Vi ønsker en virkelighed, hvor mennesker kommer før fortjeneste, og hvor kvinder og mænd behandles ens på alle niveauer. Hvor vi fortsætter med at udfordre den eksisterende tankegang, og relationer er forankret i ærlighed og medfølelse. Vi ønsker samarbejde i hele branchen om at gøre kønnene lige. Ved at være de innovative frontløbere i modebranchen insisterer vi på, at du tager initiativet og anerkender fordelene og potentialet i mangfoldighed og inklusion. Vi ved, at det virker - mangfoldighed leverer kultur og rentabilitet. Vi opfordrer dig til at udnytte denne mulighed i din organisationer ved at tilbyde uddannelse som drivkraft for accept af køn med det ultimative mål at styrke alle mennesker inden for din værdikæde. Vi ønsker, at du gør det, du gør bedst - brug din kreativitet, energi og industri til at lindre de undertrykte.”

” Til de administrerende direktører i publikum forventer vi, at du sætter dig ud over profitmotivation og omdefinerer værdi til at være som sundhed, trivsel og lighed for alle. En investering der vil manifestere sig som fremgang i hele jeres organisation. Til regeringsrepræsentanterne: Vi opfordrer indtrængende til at lave lovgivning, der støtter ligestilling mellem kønnene i alle brancher og sætter en stopper for lidelse produktionskæden. Til ikke-statslige organisationer: Vi opfordrer jer til at udnytte jeres uafhængige perspektiv og indflydelse. Til medierne: Vi beder om, at I bliver en platform der anerkender koblingen mellem praksis og løfter om ligestilling, og at du deler vores krav til modeindustriens fremtid. Til producenterne: Vi kræver, at I giver stemme til alle medarbejderne i værdikæden, og at du er gennemsigtig i alle dine metoder. Og endelig ønsker vi, at du som forbruger bliver mere bevidst og bruger din købekraft til at informere branchen om vores kollektive investering i lighed og sundhed for alle. Vi har magt til at gøre modeindustrien bæredygtig og lighed til det nye normale.

Jeg inviterer dig til at tage endnu en dyb indånding med mig. Ånd ind, ånd ud. Overvej nu den arv, vi forlader på planeten, og den luft dine børnebørn skal indånde. Tak.”

Konfronterende debat

Som noget nyt i år fik de studerende lejlighed til at stille en række ’HARD TALK QUESTIONS’ til branchens ping’er. Nedenfor kan du se de studerendes spørgsmål og endelig de studerendes krav til modebranchen.

  1. As we’ve seen from the first United Nations Earth Summit in 1992, two years before I was born, an urgency for demanding responsible water consumption, controlled chemical usage, sustainable raw materials, and the fight against climate change have been at the forefront of conversations about our future. We cannot continue business as usual, but the reality is that we’ve seen so few changes; production continues to increase, raw materials become more scarce, and our waters are increasingly more polluted. Why, year after year, have there only been incremental shifts towards a positive and regenerative future? What investments in innovation and creativity are you implementing to finally accelerate change?
  1. On the cusp of the fourth industrial revolution where AI is on the verge of out-performing humans, where robots are expected to make up 25% of all manufacturing by 2020, and where in some countries up to 90% of workers may lose their jobs. How do you plan to maintain the human element of craft so that speed and automation is not getting out of control? How do you plan to prevent the gap of the richer getting richer and the poorer getting poorer?
  1. 80% of the fashion industry is functioning in the developing part of the world. We sit here today in this secureenvironment discussing the challenges in the value chain, around working conditions and fair wages; far removed from reality. My question here is- how do we take into account these voices from across the world, beyond hierarchy and management barriers? How do we ensure the inclusion and therefore integration of the global participants of the value chain to formulate a truly global agenda?
  1. As companies who are seemingly trying to empower women and increase representation and diversity in media campaigns, what are you actually doing to disrupt an industry that is actively causing violence against women, particularly those from certain racial, ethnic, or socio-economic groups, to move past tokenization to true systemic change.
  1. The Environmental Protection Agency reports that 15.1 million tons of textile waste was generated in 2013, of which 12.8 million tons were discarded. In 2018, we still see a continuation of the unsustainable acceleration of consumption and waste, with no end in sight. Each company in this room is directly responsible for the waste created, and each company must be held responsible for solutions. The current fast fashion model is antiquated when we look at creating a more sustainable future. Your company needs to disrupt the endless cycle of overproduction, overconsumption, and ultimately minimize the waste that is created. As strong influencers for a responsible, waste conscious future, we need you commit to innovating a future business model in which overconsumption, overproduction and waste is addressed. We cannot wait any longer to enact tangible change, which one of you will take this risk, and what will your commitment be?
  1. In the CEO agenda, it is explicitly stated that brands must pay a minimum wage to their suppliers. However, according to the International Labor Organization, there is a clear discrepancy between a minimum wage and a living wage. Why is it that, In spite of this discrepancy, the ceo agenda is not promoting the living wage over the minimum wage? Furthermore, factory workers are absent as stakeholders in the fair wage dialogue in the CEO agenda. How are you ensuring that their voices are heard and their needs are met?

 

Demands Youth Fashion Summit 2018

We demand gender equality through partnerships for the implementation of culture-specific education with the aid of effective measurement systems starting at the corporate level.

We - the youth - demand that the fashion industry takes responsibility to ensure the health and well-being of all supply chain participants.

We demand new methodologies are built upon empathy and implemented by decision makers who prioritize the health and well-being of all members within the value-chain.

We demand an end to exploitation and symbolic annihilation through the equal representation of all genders, extending beyond the corporate community and to the sphere of media and advertising.

We demand truthenticity: a society and an industry that respects differences, appreciates natural resources, ensures honest communication, and allows all individuals to unleash their creative selves.

We demand the industry to take responsibility and collaborate with government and NGOs, through legislation and enforcement, to ensure the health and well-being of individuals. 

We demand your participation in a "Glocalised" hybrid organisation. Through systematic sharing of knowledge we will foster traceability & circularity throughout the value-chain, ensuring the health & wellbeing of natural and human resources.

We demand that CEOs prioritise gender equality in all business operations by putting people before profit and combining technology and education to empower women.