På baggrund af Corona-krisen har studerende på Entreprenørskab og Design skabt kreative hjælpepakker til små og mellemstore virksomheder, som er påvirket af krisen. Modulet blev udviklet i sidste øjeblik, da den planlagte case krævede fysiske møder.

Modulet hedder Disruptive innovation, og selvom de to ord efterhånden bliver brugt om snart sagt alting, så var der virkelig tale om en disruption af undervisningen og en innovativ måde at løse dét problem på.

Oprindeligt skulle de 14 grupper på modulet samarbejdet med brand-virksomheden Everland om at udvikle undersøgelsesdesign til test af emballage. Men det satte Corona en stopper for, da en stor del af øvelsen var at teste i relativt store fokusgrupper.

Denne krise vil gå over i verdenshistorien, men en virksomheds evne til at ændre kurs, skabe nye markeder, nye kundegrupper, nye produkter vil ofte være en forudsætning for langsigtet succes – også under mindre dramatiske omstændigheder.

I skyggen af den verdensomspændende sundhedskrise rystede de studerende kompasset for 14 små- eller mellemstore danske virksomheder, som ikke har en stor pengetank, så nålen peger i en ny, profitabel retning. Hvordan kan ydelsen eller oplevelsen tænkes anderledes? Hvordan kan virksomheden eller branchen fortsat servicere deres kunder?

De studerende udarbejdede idekataloger med konkrete løsninger til blandt andre en jordbæravler til frisører, restauranter og barer til fysioterapeuter og fitnessbranchen.

Gruppe 11 valgte en selvstændig fysioterapi klinik i Jægerspris, som fra den ene dag til den anden ikke længere måtte behandle patienterne grundet de sundhedsmæssige restriktioner. Det betød nul indtjening og ingen genoptræning til patienterne.

”Branchen var et af de områder i sundhedssektoren der ikke var overbelastet, men som stadig stod tilbage med patienter, der havde et reelt behov, som de ikke kunne få opfyldt. Folk der er blevet opereret, og skal lære at bruge musklerne igen, har akut behov for hjælp til øvelser og kan ikke bare vente på, at krisen er ovre. Derfor er det et problem, der er oplagt at kigge på løsninger til,” lyder det fra gruppen.

Skærmbillede 2020 04 27 kl. 13.29.51Gruppen forslog klinikken at lægge videoer af øvelser op på deres hjemmeside og sociale medier – gerne med en personlig reminder til de glemsomme om, at de skal lave deres øvelser. Klinikken har allerede et system, der gør det muligt at sende den slags sms’er til deres klienter.

En anden ide fra gruppen var ’Hjælp fra dine kære’. Det kan være nødvendigt for andre i husstanden at træde til og hjælpe med at udføre øvelserne, så gruppen foreslog en guide med ’do’s and dont’s’, så hjælperne i husstanden ikke forværrer patientens skader og problemer. Guiden sendes via mail - og hvis der er behov for ekstra rådgivning, kan man benytte sig af personlig vejledning via FaceTime eller Skype.

Og netop den personlige rådgivning er et vigtigt element i gruppens idekatalog:

”Det er trygt og genkendeligt for patienterne, at de kan komme i kontakt med og benytte sig af den samme fysioterapeut, som de allerede har en tilknytning til. Der skabes også et værditilbud for nye klienter, hvis skade man ikke har undersøgt fysisk endnu. Er der tale om nye klienter, kan skaden bedømmes.”

Gruppe 11

Rasmus Toftelund Madsen 

Magnus Hans Søholt Mortensen 

Julie Cecilie Faure 

Sofie Strøm Bangsgaard Hansen

Frederikke Munch 

Benedicte Danielsen