Studerende på IT-arkitektur fik helt særlig adgang hos Nvidia, hvor de så den nyeste AI-teknologi. Turen bød også på et besøg hos BMW.

nvidia gruppeNormalt er det kun ledere fra store virksomheder, der får adgang til Nvidias såkaldte Executive Briefing Center, men helt exceptionelt fik 16 studerende fra IT-arkitekturuddannelsen på KEA denne enestående mulighed, da de besøgte IT-gigantens München kontor. Her blev de briefet og fik lov at udforske de nyeste fremskridt inden for AI og robotteknologi, en indsigt der normalt er forbeholdt ledere fra store virksomheder.

En sjælden chance

At det overhovedet kunne lade sig gøre, skyldes Michael Egesborg, underviser på IT-arkitektur, der udnyttede sine forbindelser i Nvidias europæiske ledelse.

"Jeg vidste, det var en sjælden chance, da Nvidia normalt kun lukker højtstående ledere ind i deres Executive Briefing Center for – det er første gang studerende får adgang. Det skyldes min gode kontakt, men også at jeg nævnte for dem, at vi har relativt mange kvindelige IT-studerende, da Nvidia aktivt søger at rekruttere flere kvinder til virksomheden."

Nvidias Executive Briefing Center i München bød de studerende velkommen med en agenda fyldt med demonstrationer af deres nyeste teknologier. Dette omfattede avanceret AI-teknologi, interaktive simulationer og et kig ind i fremtidens robotteknologi og sundhedsapplikationer.

Faktisk ville der ikke være ret meget AI, hvis ikke det var for Nvidia. De producerer nemlig de chip, som hele AI bygger på, og som leverer hestekræfter til kunstig intelligens. Nvidia står bag cirka 80 procent af de chip, der gør AI muligt. Hvilket gør virksomheden til verdens fjerdemest værdifulde.

Indenfor i Executive Briefing Center

Nicklas Sienczak Knudsen, en af de studerende der var med i Munchen beskriver besøget som både spændende og overvældende.

"Deres arbejde med AI var meget imponerende. De lavede nogle fede demoer, som gav et indblik i hvor langt fremme, vi er i teknologien.”

De studerende så blandt andet demoer af, hvordan AI kunne skabe varierede og personafhængige svar i spil, hvilket gjorde interaktionerne meget mere dynamiske. De viste også avancerede vejrsimulationer og robotteknologi. De studerende blev særligt imponeret over en demonstration, hvor en Nvidia-medarbejders ansigt blev scannet for at skabe en hyperrealistisk digital avatar, der kunne efterligne menneskelige følelser.

Dagen var fyldt med præsentationer og interaktive talks, hvor de studerende fik forskellige perspektiver på dagligdagen i Nvidia, og hvordan virksomheden fungerer.

”Jeg fik helt klart tændt en gnist på baggrund af, hvor meningsfyldt et arbejde de laver. De har som organisation et mål om at forbedre og løse en lang række udfordringer, vi står overfor som mennesker. Deres arbejde indenfor healthcare, robotteknik og klima var meget inspirerende. Det gav lyst at have et meningsfyldt arbejde og bruge sine evner og kompetencer til noget større end én selv,” siger Nicklas Sienczak Knudsen.

Karrieremuligheder og netværk

Udover at vise deres teknologier, havde Nvidia afsat tid til at diskutere fremtidige karrieremuligheder med de studerende. De skitserede virksomhedens strategiske vision og arbejdskultur. Chefer fra både Storbritannien og EU fremhævede den konkurrenceprægede natur af deres praktikprogrammer og gav tips til, hvordan KEA-studerende kunne skille sig ud i deres ansøgninger. De tilbød også online certificeringer for at hjælpe de studerende med at lære mere om Nvidias teknologier.

Med andre ord, var de særdeles interesserede i at rekruttere de studerende.

”Det var en kæmpe chance for de studerende, og de potentielle karriereveje var en øjenåbner, ” siger Michael Egesborg.

Et kig ind i BMW’s innovationer

bmwDagen efter tog de studerende til BMW, hvor de udforskede virksomhedens innovationer og overværede robotter, der via automation flyttede køretøjer inden for BMW's isolerede testfaciliteter. De fik også lov til på nært hold at opleve den komplekse teknologi bag luksusbiler som Rolls Royce.

Turen til Munchen gav indsigt og viden, som ikke kan opnås alene ved lærebøger og undervisning. ”De studerende fik en enestående mulighed for at opleve, hvordan frontlinjen inden for AI og robotteknologi ser ud, og være tæt på de fagfolk, der faktisk udvikler disse teknologier,” siger Michael Egesborg, som var i Munchen med underviser Lasse Vogelsang.

Udover to dedikerede undervisere havde de studerende også fået 1.000 kr. pr studerende af KEA til hjælp til rejseudgifter.