Studerende på Fashion Management har skabt deres egne fiktive brands og sat en active wear-kollektion i produktion hos den virkelige virksomhed Kammila ltd.

Du kan have de mest opsigtsvækkende og salgbare designs i verden, men hvis du ikke kan kommunikere dine designs og ønsker til leverandøren, nytter det ingenting. Leverandørkommunikation og produktionsforståelse er mindst lige så vigtigt for succes, som evnen til at designe.

Derfor har studerende på Design Teknolog med speciale i Fashion Management haft et samarbejde med KAMMILA Ltd. baseret på deadstock materialer, som har givet de studerende indblik og skills i hele forretningsprocessen omkring tøjproduktion med udgangspunkt i deres eget fiktive brand.

For estiske Kamilla Ltd som producerer sportstøj i form af gymnastikdragter til hele det europæiske marked, har det været en mulighed for at udvide deres udbud af styles.

Skærmbillede 2021 05 31 kl. 11.48.08Hver grupper har haft til opgave at designe fem styles og ikke mindst give deres kontaktperson hos KAMILLA Ltd. den nødvendige information for at kunne producere de bestilte styles.

Hver gruppe har derefter modtaget to salgsprøver – en overdel og en underdel – på baggrund af den kommunikation, de har haft med virksomheden.

"Det var spændende og udfordrende at skulle lave et samarbejde med Kammila, fordi vi selv fik ansvaret for at kommunikere med en rigtig leverandør og få et produkt i produktion. Min gruppe og jeg endte med at designe et par shorts og en top ud fra en tech pack til leverandøren med alle detaljer og de rigtige mål. Vi var spændte på at se, hvordan vores færdig produkt ville se ud, men inden vores styles kom hjem fik vi feedback fra hende som stod for at sætte vores styles i produktion, og hun sagde, at vi havde lavet  en tech pack, som var nem at forstå med gode illustrationer. Og da vores produkter kom hjem, var de også lige præcis, som vi ønskede. Det var fedt at lave et samarbejde med Kammila, og finde ud af, at vores kommunikation fungerer, fordi det er fundamentet for, at man kan få produceret et produkt uden tidsprocessen skrider,” siger Sofie Søgaard Beyer. 

Når man står med et stykke godt design i hånden, er den primære oplevelse taktil og æstetisk, men for at det overhovedet havner i hænderne på nogen – og de beholder det – kræver det forretningssans. Det vil sige målgruppeanalyse, produktudvikling, materialelære- og analyser, produktionsdokumentation og prisberegninger og ikke mindst den kommunikation med producenten som de studerende nu har prøvet sådan helt rigtigt og inden det for alvor går løs, når de snart dimitterer som designteknologer med speciale i fashion management.