Et digitalt visitkort, der hverken kræver en app eller andet bøvlet teknologi, og som gør det muligt at overføre gængs visitkort-info eller en skræddersyet præsentation til modtagerens telefon med en enkelt berøring. Det er essensens af to KEA-studerendes opfindelse, som er indstillet til Ingeniørens Produktpris.

Du kender det sikkert godt: Det er død-irriterende at rende rundt med 50 visitkort i lommen – hvis du altså overhovedet husker dem.  Derudover ender 88 procent af alle visitkort i papirkurven.

Visitkortet har eksisteret siden 1600-tallet, men ikke ændret sig synderligt siden. Producenterne konkurrerer kun på blæk og tykkelsen af papiret. Det er et nødvendigt onde - alle har det, men ingen ved hvorfor.

28-årige Mikkel Christiansen fik ideen til det digitale visitkort sammen med vennen Oliver. Udover ham er to andre studerende på KEAs datamatiker-uddannelse også involveret i virksomheden.

Flextown-kortet ligner et kreditkort og fungerer ved at modtageren berører kortet med sin mobiltelefon.

”Det er ligeså hurtigt og nemt som at tage et papirkort op af lommen,” siger Mikkel Christiansen.

Ingen app og andet bøvl

Idéen om et digitalt visitkort er ikke ny. Flextown adskiller sig dog markant fra eksisterende udbydere ved, at det ikke kræver en app.

”Idéen om et digitalt visitkort fungerer ganske enkelt ikke, hvis man først skal åbne et program eller downloade en app. En af Flextowns helt store forcer er, at man blot skal føre sin smartphone henover kortet, og så sker udvekslingen af informationer helt af sig selv,” siger Mikkel Christiansen.

Flextown benytter sig af Near Field Communication, som egentlig er beregnet til mobilbetaling, og som er indbygget i nye telefoner.

”Men vi er ikke bundet op på én teknologi, så du kan også dele på sms, mail og airdrop. Vi er platformsuafhængige.”

Skræddersyet præsentation

En anden afgørende feature ved Flextown-kortet er, at det giver mulighed for at præsentere dig selv bedst muligt i enhver given situation.

”De fleste af os laver forskellige ting og har mange forskellige kasketter på, så alt efter hvem du møder, har du måske brug for at præsentere noget forskelligt. Med vores kort har du mulighede for at skræddersy en række forskellige præsentationer, uden at du skal have flere forskellige kort på dig,” siger Mikkel Christiansen.

Udover gængs visitkort-info kan man dele videoer  - fx præsentionsvideoer af produkter eller af dig selv –  samt lyd, alle typer af filer og selvfølgelig Facebook og Linkedin og dermed dit CV.

Halv pris

Prisen, som er et éngangsbeløb - er lagt efter, hvad folk normalt giver for visitkort – og så er den halveret. Flextown sælger i hele Norden til både private og virksomheder. Men de to partnere vil gerne sætte yderligere skub i salget:

”Indtil videre har vi selv finansieret, men vi leder efter en investor, så vi kan øge volumen og åbne markedet hurtigere. Det vi gør virker, og vi sælger godt, så nu skal vi bare have mere fart på,” siger Mikkel Christiansen.