Hvert år skal studerende på E-design forvandle fire hvide t-shirts til så mange kolde kontanter som muligt. I år slog de rekord.

94.992 kr. plus 30.000 kr. ekstra fra en auktion er det helt konkrete bevis på de studerende fra E-designs evner indenfor innovation og forretningsforståelse.

Alle grupper fik fire ens økologiske t-shirts, som de med stor kreativitet forvandlede til vidt forskellige koncepter, som hver især genererede pænt store beløb.

Gruppe 4 toppede med 16.100 kr. som de fik ind på eventen Anemones Mesterværk, en auktion med vin og tapas og donerede gaver fra forskellige virksomheder. Hovedpræmien var en af de hvide t-shirts, som Anemone, der er syg, havde malet på. Pengene er doneret til Smilfonden.

Gruppe 8 vandt Bedste ide og Bedste salgsstrategi for deres koncept Vild med bryster. De tjente 1.400 kr. på at sælge smykker, men de fik også 10 kendisser til at designe t-shirts (deres take på bryster) og som Lauritz.com vurderede til 3.000 kr. stykket. Pengene går til Støt brysterne.

Skærmbillede 2019 11 19 kl. 14.27.32Runner up som Bedste ide gik til Gruppe 14 og deres Pimp din potte-projekt – et socialt arrangement på Cafe Høegs i København, hvor folk kunne komme og dekorere potteplanter og være sammen med familie og venner, væk fra skærmen.

Gruppen ville gerne gøre priserne så SU-venlige som muligt, og de var derfor fast besluttede på at få alt sponsoreret.

Det skulle dog vise sig at være temmelig svært. De talte med en masse store virksomheder, men svaret blev ved med at være nej - hvis de overhovedet fik et svar. 

I stedet gik de til små forretninger for at få en plante eller to, men efter tre dage måtte de se i øjnene, at de ikke ville kunne nå det på den måde. 

Gruppen gik derfor tilbage til den oprindelige plan, og tog igen fat i de store virksomheder, som allerede havde givet afslag, ud fra devisen, at Nej er kode for ’jeg er ikke overbevist, sig noget mere’. En af dem, der havde sagt nej, var Silvan:

”Silvan har meget klare firmapolitikker hvad angår sponsorater, men vi nåde alligevel ind under huden på dem, og de endte med at sponsorere størstedelen af vores potter.”

Det samme gjorde sig gældende for Gasa Group, som sponsorerede 80 planter og Stilling som sponsorerede maling, pensler og tuscher. 

”Vi fik stablet en succesfuld workshop på benene. Vores gæster var vilde med konceptet, og der var fyldte borde fra start til slut. Til vores store overraskelse sad folk i timevis og pimpede potter i dyb koncentration, mens de fik sig et glas vin og en snak med sidemanden.”

Gruppen forvandlede fire hvide t-shirts til 8.036 kr. som nu er doneret til Plant et træ – de 8.036 kr. bliver nu til 300 træer.