Studerende fra Brand Design har udarbejdet en kommunikationsplatform med konkrete løsninger til, hvordan H&M kan styrke kendskabet til deres bæredygtige projekt 'Garment Collecting’.

Ledelsen i H&M var mødt talstærkt op, da studerende fra 5. semester på Brand design skulle fremlægge deres ideer. Og de blev ikke skuffede. Tværtimod var de meget imponerede over de studerendes evner og innovative løsninger:

”Jeg er dybt imponeret,” sagde H&Ms danske direktør Christel Friis- Mikkelsen efter at have overværet Gruppe 3’s fremlæggelse.

”De har tænkt både logisk og emotionelt, og der ligger en masse brugbart både i deres analyse og i deres actions. Det er super inspirerende, og så har de tænkt stort, hvilket jeg godt kan lide - man kan altid pille af. De er nytænkende samtidig med, at de tager udgangspunkt i vores eksisterende strategi.”

Inden fremlæggelsen for H&M havde de studerende været på besøg hos den verdensomspændende mode-gigant, hvor pr- og kommunikationsmedarbejder Mia Møgelgaard svarede på spørgsmål og fremlagde opgaven, som grundlæggende bestod i at øge kendskabet til H&M’s bæredygtige initiativ Garment Collecting, der går ud på at indsamle kundernes aflagte tøj, så det kan genbruges.

Flere af grupperne havde gennemført brugerundersøgelser, som viste, at forholdsvis få af H&M’s kunder kender til Garment Collecting, og hvis de gør, så er de usikre på, hvad der bliver af tøjet.

Gruppe 1 havde derfor foreslået, at det grafisk på H&M’s poser blev illustreret hvor mange procent, der går til hvad.

Gruppe 3 fremlagde en imponerende strategi, som via grønt plexiglas som gennemgående tema helt bogstaveligt også tog udgangspunkt i gennemsigtighed, og som både indeholdt re-design af H&M’s indsamlingsbokse, nye informationsplakater, markedsføring, events, butiks- og vindues dekoration samt en bomber-jakke. Og ikke mindst en afsløring af, at det ikke bare er kunderne, men også salgspersonalet, der mangler viden om Garment Collecting. De havde nemlig lavet undersøgelser både blandt kunderne og salspersonalet.

Og det tog kegler hos Mia Møgelgaard, som også er projektleder på tøjindsamlings-initiativet.

”Jeg har helt optur over det her. Det er utroligt givende, at de har været ude at lave undersøgelser for os, for det har vi ikke selv. Tiden til fordybelse er det, vi selv mangler i en travl hverdag. Så det er fantastisk at have 50 engagerede studerende til at fordybe sig og bruge deres uddannelsesmæssige bagrund, og som giver konkrete bud på, hvad vi kan gøre med det her projekt, som vi har arbejdet med i snart to år,  men hvor der stadig er et kæmpe potentiale i at komme bedre ud.” 

Tror du, I kommer til at bruge nogle af løsningerne?

”Ja, det er absolut realistisk. Eksempelvis posen og plexiglas-løsningen kan skaleres globalt, så det kommer jeg til at tage med til Stockholm. Og forslagene til events kan vi jo stadig lave lokalt,” siger Mia Møgelgaard.

Med til præsentationen var også Julie Lindholm Andersen, som blev færdig som brandesigner på KEA for to år siden, men nu arbejder i H&M, hvor hun blandt andet er ansvarlig for de sociale medier.

”Det er spændende at sidde på den anden side af bordet. KEAs force er at være både praksisnær, teoretisk og løsningsorienteret, for det passer rigtig godt til, hvordan man arbejder i det virkelige liv.”

Julie Lindholm Andersen gik målrettet efter lige præcis den stilling, hun sidder i nu. Hun begyndte med en praktikplads i kommunikationsafdelingen hos H&M, hvilket ledte til et studiejob. Siden kom hun i praktik i marketing, som også ledte til et studiejob, og så snart hun var færdiguddannet på KEA, blev hun fastansat.