Design en bestseller. Sådan lød opgaven fra taskefirmaet Decadent, som selv står bag flere af slagsen. Studerende på Designteknolog kom med deres bud på, hvordan sådan en ser ud.

Ikke nok med at de studerende på 4.semester skulle designe en bestseller med lancering foråret 2018. Den skulle også afspejle Decadents brand DNA og bruges af kvinder fra 20-50 år.

Én ting er at designe en taske. Noget andet er, at designe en, der kan appellere til de fleste og dermed sælge nok til at blive en bestseller - og sørge for at den passer ind i Decadents pris og kollektionsstruktur.

De studerende er endt med at løse opgaven vidt forskelligt, men alle har de udarbejdet mood boards og personas, skitseret 2D og 3D-modeller, truffet beslutninger om valg af farver, materialer og trim og ikke mindst udarbejdet udførlige tegninger.

Sidst men ikke mindst har de syet prototyper  - for nuværende i stof, men de bedst vurderede forslag har alle lagt vægt på at bruge læder, da Decadents kunder forventer læder af god kvalitet.

En af de løsninger underviserne var særligt begejstrede for, var Maiken Them Hansens bud på en bestseller.

Trendforskerne forudser at ’prosumers’ bliver stort.  Prosumers står for ’production by consumers’ – at forbrugerne har mulighed for at sammensætte, færdiggøre eller tilpasse produkterne selv. Og Maiken Them Hansen har netop designet en multifunktionel taske, som kunden selv kan tilpasse.

”Det kan skabe mersalg, fordi designet kan appellere til at bredere gruppe af forbrugere. Samtidig giver det mulighed for at opdatere looket sæson efter sæson, og derved har produktet også en bæredygtig vinkel. Detaljen på forsiden er ikke blot dekoration, men giver også en mulighed for at bære tasken som en clutch, eller som cross body med den lage skulderstrop,” siger underviser Lotte Nerup.

Det multifunktionelle blev også fremhævet ved Sitao Wangs design, som kan bæres både som clutch, skuldertaske og sættes fast i buksebæltet.

Og så er det i komplet tråd med Decadent:

”Tilgangen til løsning af opgaven er analytisk og meget realistisk. Ingen valg i forhold til form, farve eller funktion er taget uden at forholde sig til om det har en værdi i forhold til Decadents DNA, prisniveau og målgruppen,” siger Lotte Nerup.

Jan Müller havde udmærket sig ved at forholde sig til Decadents formsprog men samtidig tilføje et trend-element via den brede skulderstrop broderet med Decadent-navnet. Tasken er tilpasset en person, der lever i byen og bruger cykel som primært transportmiddel, og så har han ikke bare designet en taske, men også metaldelene i poleret stål er designet fra bunden, hvilket gør produktet helt specielt og unikt.