E-design studerende fra valgfaget Maker faciliterede deres egen wokshop med design thinking og uroer til alle på weekendens festival.

Normalt er det de studerende, der skal lære, men på Copenhagen Maker Festival var rollerne byttet om, og holdet fra e-design skulle agere undervisere for et publikum, der spændte fra små børn til voksne fremtidsstuderende.

”Børnene syntes, det var virkelig sjovt og forhåbentligt har vi gjort dem lidt nysgerrige på design,” siger Julie Mi Øvind.

De voksne kom fra vidt forskellige faggrupper - en forsker i medicin, en der arbejdede med tøjdesign og en teknologi-studerende.

”Selvom de kom fra så forskellige brancher, var reaktionen entydig fra dem alle: de syntes det var fedt at prøve en alternativ måde at udvikle nye idéer på i forhold til deres vante arbejdsrutine.”

Metoden var design thinking samt laserskæring og målet var, at alle de deltagere skulle have en uro med hjem. Og det lykkedes

”Det var virkelig fedt at se og høre, hvor meget deltagerne fik ud af vores workshop - ikke kun i den forstand, at de fik en uro med hjem, men også at de rent faktisk lærte noget,” siger Rasmus Gade-Nielsen. 

”Der var en fyr fra Østrig, som studerer fremtidsscenarier. Han følte virkelig, at han kunne bruge workshop’en, og de metoder vi arbejdede med, på sit eget studie. Der var også tre piger, som virkelig var dygtige, og som tegnede nogle helt fantastisk ting, og byggede nogle virkelig flotte uroer.”

Men de studerende oplevede også, at facilitator-rollen ikke altid er piece of cake. For eksempel vidste de ikke, hvem der kom. Copenhagen Maker Festival er ret ny og har derfor ikke et klart defineret publikum endnu, så de studerende skulle finde et niveau, hvor børn kunne være med, men voksne samtidig heller ikke kedede sig.

”Men vi havde prototypet en del hjemmefra, laserskåret testet på hinanden, så vi på forhånd havde et par plan B'er,” siger Natalie Lopez Andersen.
”Vi havde blandt andet laserskåret en masse elementer hjemmefra -sommerfugle, guitarer, stjerner og dødningehoveder, som deltagerne kunne blive inspirerede af og tilføje til deres uro - dem var der mange andre end de tilmeldte til workshoppen, der var helt vilde med -særligt børn.” 

De studerende skulle også konkurrere med en robotkamp, der foregik længere nede i lokalet med et kæmpe publikum, og en vært der talte i mikrofon.

”At udvikle og afvikle workshoppen var en enorm øjenåbner ift., hvad man kan med design thinking, og hvad VI egentlig kan som e-designere. Derudover har vi også lært, hvor meget det kræver af koordination, planlægning og test, for at man kan afholde en workshop,” siger Julie Mi Øvind.

Alle var dog enige om, at det var en fed oplevelse.

”Det var fedt, fordi vi fik så mange forskellige deltagere til at engagerer sig og de både lærte noget nyt og fik så gode oplevelser,” siger Natalie Lopez Andersen og fortsætter:

”Og for vores eget vedkommende er det fedt, at vi kan tilføje "facilitator på Copenhagen Maker Festival" til vores CV- særlig nu, hvor vi snart skal i praktik.”

Copenhagen MAKER er en festival, der fejrer DANSK MAKER-KULTUR med flere end 30 sjove og engagerende shops og workshops, hvor alle kan opleve, hvad de er i stand til at skabe ved hjælp af deres hænder, ny teknologi og gammeldags værktøjer.