Inden længe vil vi kunne kigge på Rembrandts værker, når vi sidder hjemme i sofaen, eller chatte med personalet på Statens Museum for Kunst, mens vi er på farten. Statens Museum for Kunst (SMK) vil flytte kunsten ud i byens rum og gøre den til allemandseje.

Kunsten skal ud af museet og hjem til folket. Blandt andet ved hjælp af interaktive værker, så danskerne kan besøge museet gennem mobiltelefoner og tablets. Det er en af visionerne bag SMKs nye digitale strategi. SMK ønsker, at bringe kunsten væk fra museet og ud til folket, en udfordring som museet har bedt studerende fra Københavns Erhvervsakademi om at være med til at løse.

Ifølge interaktionsdesigner og projektansvarlig for digitaliseringen på SMK, Louise Springborg handler det om at berige livet for de mange mennesker, som normalt ikke færdes på museet.

“Vi er interesseret i at komme ud over museets fysiske rammer og møde folk, hvor de selv er”, fortæller hun.

Denne uge skal de studerende derfor komme med bud på hvordan værkerne kan nå bredere ud så de også rammer danskerne der hvor de er – eksempelvis i bybilledet eller gennem deres mobiltelefoner og tablets.

Et af museets ønsker er, at den almindelige dansker skal kunne interagere med værket, indgå i dialog med museets faglige personale, uploade billeder og deltage i diskussioner omkring værket uanset om de er hjemme eller på farten.

”Hvordan kan man skabe den dér følelse af den “ægte” kunstoplevelse ude i byrummet”?, spørger hun.

Alle muligheder er åbne og det er op til de studerende at komme med et bud.

Louise Springborg ser gerne, at de studerende bygger bro mellem museet og samfundet, så borgerne står med en følelse af autenticitet og fordybelse i mødet med værket. Som hun ser det skal muligheden for at skabe meningsfulde samtaler omkring kunsten, uden at man nødvendigvis behøver at besøge SMK, være til stede i bybilledet.

Ifølge Louise Springborg er SMK hele Danmarks museum, i kraft af dets navn. Derfor skal museets kunstsamling gøres mere tilgængelig, i stedet for at være forbeholdt kultureliten.

Samarbejdet mellem SMK og KEA sker fordi museet er i gang med en digitalisering af den faste udstilling for at fremtidssikre museet. Digitaliseringen er en omfattende proces, og omfatter mere end 10.000 værker, som skal fotograferes da SMK har et ansvar for at bevare værkerne, i deres nuværende stand, langt ud i fremtiden.

I morgen (lørdag d. 24.09.15) skal de studerendes koncept præsenteres for SMK i parken, hvor SMK beslutter om forslaget kan bruges eller ej.

 

Artiklen er skrevet af Regitze Frank & Martin Harpøth Adan