Studerende fra smykker, teknologi og business samt studerende fra Computer Science på KEA har udviklet otte wearable tech smykker til det finske firma SUUNTO.

Fænomenet ’Wearable technology’ estimeres til at frembringe en omsætning på 70 milliarder US dollars på verdensplan om 10 år. 
På trods af det, er det stadig et kæmpe uudforsket felt på det danske smykke marked.  

Men ikke på KEA, hvor studerende fra smykker, teknologi og business samt studerende fra Computer Science på KEA har udviklet otte wearable tech smykker til det finske firma SUUNTO, der specialiserer sig i ’smart sport watches’. SUUNTO gør det godt – de har 194.000 følgere alene på Facebook, men de vil gerne ind på markedet for ’smarte’ smykker også.

Det har vores studerende hjulpet dem med ved at kombinere 3D print, programmering, laserteknologi og traditionelt smykkehåndværk, der udfordrer forestillingen om, hvad wearable tech  inden for smykker er og kan, samt hvilken rolle disse kan udfylde i fremtiden.

Det er blandt andet små diskrete sølvøreringe, der kan optimere din træning. Det er brochen, der har et indbygget microkamera, udstyret med en timer, som du selv kan indstille. Den foreviger hverdagens magi eller den store begivenhed, uden at du skal gøre noget – du kan blot være tilstede i nuet og oplevelsen.

Antti Kujala, Head of design hos SUUNTO, var meget imponeret over de studerendes nytænkning og ideer:

”De har ikke kun skabt design af høj kvalitet, men også brand og forbrugeranalyser af meget høj kvalitet. Vi er meget tilfredse med resultatet, og glæder os til at dele dem med vores teams på hovedkontoret.”

Wearables er en ny genre af produkter, som udvikler sig meget hurtigt. Og derfor slog SUUNTO til, da muligheden bød sig for at arbejde sammen med de studerende på KEA.

”Da vi hørte om KEA og de studerende på en designkonference i januar, blev vi straks interesserede . Samarbejde med smykkedesignere og de studerende fra computer science var en fantastisk mulighed for at se på wearables fra en ny vinkel, og inspirere vores egen organisation med friske ideer fra de studerende,” siger Antti Kujala.

Og i går gav Københavns Erhvervsakademi og de studerende så et indblik i fremtidens smykker og smykketrends til et stort event på KEA Guldbergsgade, som bød på både modeshow og et indblik i de nyeste teknologiske designs og innovative løsninger.

Udover wearable tech var der også præsentationer af 2. semester studerendes kreative løsninger for det nye danske upcoming brand PEARL STORIES, hvor de studerende havde udfordret traditionelle perlesmykker.