Der er penge at spare for fagentreprenører ved at bruge digitale værktøjer til tilbudsgivning. Nu kan virksomheder få et gratis kursus i de forskellige muligheder og på den måde finde den bedste løsning og undgå fejlinvesteringer.

Tømrer- og snedkerfirmaet Egon Olsen & Søn A/S tøvede ikke med at slå til, da de blev tilbudt et skræddersyet tilbud fra KEA Kompetence og KomDigital om undervisning i byggesoftware såsom Bluebeam og Sigma.

”Vi fik et tilbud, vi ikke kunne sige nej til: Et kursus i nogle af de softwaretyper som vi selv har haft i kikkerten til at optimere vores tilbudsgivning, men fra en uvildig part, nemlig med undervisere fra KEA. Da det også viste sig, at vi selv kunne få lov til designe præcis hvilke dele, vi ville arbejde, så gik vi fuldt ind i det,” siger Michael Hoff-Møller adm. Direktør i Egon Olsen & Søn A/S.

Michal Hoff-Møller besluttede at investere i at holde kurset som internat for seks nøglemedarbejdere, hvilket gjorde, at gruppen efter undervisningen kunne drøfte sammenhængen med hverdagen i Egon Olsen A/S.

”Vi fik faktisk allerede på kurset et super overblik over, hvilke typer software vi skal satse på, men også over hvordan vi kan få værdi af et software som f.eks. Bluebeam, hvor vi måske skal bruge 20 procent af det, som programmet egentlig kan,” siger Michael Hoff-Møller, der fremhæver det tætte samarbejde i forberedelsen af kurset, hvor alle nøglemedarbejdere deltog i planlægningsmøder, så kurset kunne tilrettelægges præcis efter de behov Egon Olsen & Søn A/S har.

Et tilbud til små og mellemstore entreprenører  

Egon Olsen & Søn A/S var den første virksomhed til at tage imod tilbuddet om et forløb i KomDigital, som består af en skræddersyet indføring i de digitale muligheder for byggefaget, der er drevet af byggefaglige undervisere fra KEA Kompetence. Et centralt element i kursusdesignet er samarbejdet med virksomhederne om at designe kurset, så det passer præcis til deres behov.

”Vi har via KomDigital udviklet et koncept, hvor vi bruger en del energi før kurset på – sammen med virksomheden – at få etableret, hvilke behov, der skal dækkes og hvor meget af softwaren vi skal gennemgå. På den måde sikrer vi at virksomhederne får præcis det udbytte som er aftalt, og som de har behov for,” siger adjunkt Jan Fuglsig Lambrecht, kursusansvarlig underviser fra KEA.

Selve undervisningen tilbydes gratis til virksomhederne, da indsatsen er støttet af EU’s sociale fond, men virksomhederne skal naturligvis afsætte ressourcer til planlægning og selve kurset. Her valgte Egon Olsen & Søn A/S yderlige at investere i en overnatning og etablerede hermed et højintensitets forløb for sine medarbejdere, hvilket har været med til at sikre at virksomheden allerede få uger efter kurset har implementeret Bluebeam i deres arbejde. 

Fakta

KomDigital-forløbet er et samarbejde mellem KEA og DTU. Workshop-forløbet har overordnet fokus på en mellemstor entreprenør-virksomheds anvendelse af digitale værktøjer; Bluebeam (digitalt granskningsværktøj), Sigma Estimates (tilbudskalkulation) og Vico Office Schedule Planner (byggeproduktionsplanlægning).

Sådan deltager du i KomDigital-forløbet:

Dit team får et kompetenceudviklingsforløb svarende til ca. 20 timer pr. medarbejder.

Forløbet er vederlagsfrit og tages over en 3 måneders periode.

I deltager med et team (minimum 1 leder + 2 nøglemedarbejdere og op til det ønskede antal).

Din virksomhed skal:

  • være registreret i Danmark
  • have under 250 ansatte
  • have en omsætning på maks. 50 mio. EUR.
  • være selvstændig (dvs. virksomheden må ikke indgå i eller være ejet af en stor virksomhed).

Læs mere om forløbet og deltag her.