På KEA kårer vi hvert år Årets Underviser. I løbet af den kommende tid afslører vi løbende de ti nominerede. Vinderen afsløres på KEAs medarbejderdag den 12. oktober

Dedikeret og opmuntrende.

Blå bog: Rasmus Rahbek Simonsen

  • Underviser i Design og Business (top-up). Speciale: Communication Design & Media
  • Har været på KEA i 6 år
  • Jeg har en ph.d. i engelsk fra et canadisk universitet, hvor jeg også underviste i professionel kommunikation og kreativ skriftlig formidling. Overgangen fra universitetsverdenen til KEA kom på det helt rigtige tidspunkt i min karriere, da jeg savnede en større praksisnærhed. På KEA har jeg fundet en god balance mellem analyse og udvikling – det at se mine studerende rykke på deres viden og producere kommunikation med ballast er en fryd.

jon chill

Er de ord, der ofte går igen i de mange indstillinger, der har sikret Rasmus Rahbek Simonsen en nominering til titlen som Årets Underviser på KEA. Rsmus er den niende nominerede ud af ti.

"Jeg tror på, alle studerende har noget at byde på – det handler nogle gange bare om at finde den rette opgave eller tilgang til et stof, før alle kommer på banen. Jeg var selv en ret indadvendt studerende, men jeg husker tydeligt de undervisere, der viste mig, at det kunne være trygt at deltage i undervisningen. Når studerende føler de bliver delagtiggjort – har lige meget at skulle have sagt – bliver undervisningen tilsvarende mere levende og udbytterig for alle involverede. Viden er trods alt en levende organisme, der skal næres ved dialog og afprøvning. Derfor er det også vigtigt for mig, at min undervisning finder resonans i lokalet – og jeg opfordrer altid mine studerende til at give umiddelbar feedback på de temaer og problematikker, vi arbejder med.

Hvad er specielt ved din måde at undervise på?

"Jeg får enormt meget drive af at være på bølgelængde med mine studerende. Det betyder super meget for mig, at vi kan snakke om andre ting end blot det faglige – eller sagt på en anden måde: det tænder en større dialog, når man kobler det teoretiske til, hvad de ellers går og tænker på, eller har set på Netflix for nyligt. Desuden er det også nemmere at få en faglig dialog op at køre, hvis klasselokalet lige er blevet ”varmet” lidt op med mere dagligdags snak." 

Og Rasmus uddyber:

"Jeg spiller meget musik (trommer) i forskellige bands. Desuden har jeg altid forskellige projekter kørende – og jeg kan sjældent dy mig for at dele anekdoter fra den del af mit liv. Jeg elsker at snakke med de studerende om kunst, film og musik – og hvad der ellers rør sig i populærkulturen. I år jeg har gjort brug af de nye digitale muligheder, vi har haft ifm. online undervisning til at lave små quiz'er, og på mit valgfag lavede jeg en playliste på Spotify sammen med mine studerende. Når man deler lidt af sig selv, får man ofte utroligt meget igen. Det er altid fedt, når man bliver overrasket over, nogle af de ting ens studerende går op i – KEA studerende har enormt meget på hjerte, og dyrker nogle til tider skæve hobbyer"

En af dine studerende har i sin indstilling udtalt følgende om dig og din undervisning. "Awesome teaching! I love how he always has so much positive energy, no matter the time of the day. I always feel motivated when working with him and the fact that he always is available when needed, makes me, as an exchange student, feel really taken care of." Hvad tænker du om den udtalelse?

"Det betyder især meget for mig, at denne udtalelse kommer fra en udvekslingsstuderende, da jeg selv husker, de forskellige udfordringer jeg havde ved at være international studerende i Canada. I den forbindelse har jeg nok en særlig empatisk tilgang til vores internationale studerende. I det store hele synes jeg, at en underviser bør sikre sig, at alle føler sig trygge og set i klassen – og det sikrer man bedst, er min erfaring, ved først at fokusere på de studerende, som kunne have forskellige udfordringer med at passe ind. Det skaber en større grad af sammenhørighed. Der strækker jeg mig også langt ift. at være tilgængelig via mail eller Teams uden for undervisningen – især i starten af et modul eller semester. Jeg er glad for, det har sat sig aftryk."

Hvad betyder det for dig at blive nomineret?

"Jeg er selvfølgelig både stolt og glad over at blive nomineret – men i sidste ende er det vigtigste, at mine studerende har fået noget ud af min undervisning. Især når man tænker på alle de nye udfordringer, der har været det sidste år pga. lockdown. Jeg har været positivt overrasket over deres ihærdighed og rørt af deres engagement hele vejen igennem. På trods af de negative omstændigheder har vi faktisk knyttet stærke bånd med mange studerende i år, synes jeg." slutter Rasmus.

Billede af Rasmus med sin store passion: Trommerne