Alt er design nu om dage, men er det også ensbetydende med bevidste valg? Per L. Halstrøms Ph.d. fremlægger guidelines til at træffe bevidste valg i designprocessen.

Vi lever i et gennem-designet samfund. Hvis du kigger dig omkring lige nu – hvad er så ikke designet? Design påvirker i meget høj grad vores adfærd og måder at leve på. Derfor må vi ifølge Per L. Halstrøm også kunne kræve af designinstitutioner, at de uddanner designere der kan træffe bevidste valg om hvorfor og hvordan de påvirker vores liv igennem produkter. 

Og her har retorikken gode redskaber til at tænke, argumentere og debattere sig frem.

Per L. Halstrøms afhandling ’ Rhetorical Design Studies –The Art of Making Design Choices Explicit’ fremlægger guidelines, som designere kan bruge til at undersøge valgmuligheder og træffe bevidste valg i designprocessen. 
”Hvis man for eksempel skal designe elementer til et bycentrum - en bro, en gangsti, apps, legepladser, natklubber med mere - så anviser min afhandling, hvordan man ved hjælp af retoriske værktøjer kan etablere en produktiv dialog, om hvad det er for problemer man vil løse, hvilke værdier man vil gøre fremtrædende i området og hvordan man kan arbejde med at gøre det mere eller mindre overbevisende i forskellige situationer.” 

Per Liljenberg Halstrøm forsvarer sin ph.d. torsdag den 1. Juni kl. 13:00

– alle er velkomne.

Auditorium S1, bygning 72, rum 201

Philip de Langes Allé 11, 1435 København K.

Program

13:00 Welcome and presentation of chairman, assessment committee, supervisors and author

13:05 Per Liljenberg Halstrøm præsenterer sin ph.d. ’Rhetorical Design Studies –The Art of Making Design Choices Explicit’

13:50 Kort pause

According to the ’Ministerial Order on the PhD Course of Study and the PhD Degree’ the chair may invite the audience to contribute with short statements. Such intentions should be addressed to the chair during the break.

14:00 Pieter E. Vermaas, Associate Professor, PhD, Delft University of Technology, The Netherlands

14:30 Christian Erik J. Kock, Professor, PhD, Department of Media, Cognition and Communication, University of Copenhagen

15:00 Maria Mackinney-Valentin, Associate Professor, PhD, Department of Product Design The Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Architecture, Design and Conservation (chair of the assessment committee)

15:30 Kommentarer fra auditoriet

Evaluering og afsluttende kommentarer fra komiteen:

Pieter E. Vermaas Associate Professor, PhD, Delft University of Technology, The Netherlands

Christian Erik J. Kock Professor, PhD, Department of Media, Cognition and Communication, University of Copenhagen

Maria Mackinney-Valentin Associate Professor, PhD, Department of Product Design, The Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Architecture, Design and Conservation, KADK (chair of the assessment committee)

Supervisors

Per Galle Associate Professor, Architect, Department of Product Design, The Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Architecture, Design and Conservation

Eva Brandt Professor MSO, Department of Product Design, The Royal Danish Academy of Fine Arts, Schools of Architecture, Design and Conservation

Afhandlingen er blevet til i et samarbejde mellem KEA og  KADK.

Abstract 

Design kan potentielt påvirke de situationer vi befinder os i, vores valg og vores overbevisninger. Eftersom design kan påvirke os i en sådan grad kunne man forvente at modeller af designtænkningens processer og designmetoder ville beskæftige sig indgående med hvordan man som designer kan søge efter argumenter for sine valg, men de fokuserer primært på hvilke faser og skridt man skal igennem i en designproces fremfor hvordan designere kan undersøge argumenter for hvorfor.

Begreber og teorier fra retorikken introduceres og anvendes her til at beskrive hvordan designere kan designe en proces, hvor spørgsmålet om ikke blot hvornår, hvordan eller hvad men også hvorfor bliver undersøgt grundigt. Signifikante eksempler fra både designstuderende og professionelle designere introduceres og undersøges ved hjælp af en retorisk hermeneutisk metode, hvilket fører til udviklingen af en retorisk model til design.

Det konkluderes i afhandlingen, at en deliberativ designproces med fordel kan inddeles i tre områder, som trækker på retorisk teori om epideiktisk topik, amplificatio i argumentation og konstitutiv retorik. Tilsammen danner de tre områder en topos-drevet model til deliberation om designvalg, når design ikke blot handler om at skabe ting men også situationer, handlinger og systemer. I det første område ”framer” designerne på en ny måde ved hjælp af epideiktiske topoi – dvs. at de søger efter værdier at hylde. Dette fører til deliberation om hvilke værdier, de vil hylde, i de situationer de adresserer, fremfor at de først og fremmest fokuserer på et problem. I det andet område søger designerne efter ideer til at forstærke deres designargument, så deres endelige løsning bliver så overbevisende som muligt. I det tredje område analyserer designerne deres designs iboende ideologi.

Bevægelsen imellem disse tre områder fører til en designproces, hvor designere delibererer og selv-delibererer om hvad der er de mest overbevisende midler i de givne situationer. Ydermere fører det til en proces, hvor designere ikke blot søger at være så overbevisende som muligt men også tager stilling til deres designs iboende ideologi, hvordan det kan påvirke folks overbevisninger og om de kan forsvare dette.