E-Design-studerende har hjulpet 48 Timer Festival med at åbne portene til Nørrebro – og den skjulte kultur.

Kultur behøver ikke kun være noget, man køber billet og vælger stå- eller siddeplads til.

Store kulturoplevelser kan dukke op, hvor man mindst venter det. 48 Timer Festivalen ønsker at åbne baggårde, stuer, foreningens kælderrum og det nørdede værksted. De vil udfordre, hvad en svømmehal, en grønthandler eller en pladebutik kan være rammen om.

Målet er, at besøgende skal gå på opdagelse og udforske kvarterets ukendte kringelkroge ved at gøre disse steder tilgængelige og synlige i 48TIMER, så Københavnerne får mulighed for at opleve et Nørrebro, de måske ikke ser til daglig.

Studerende fra E-design fik til opgave at udvikle to ’porte’ – en på Dronning Louises Bro og en på Den Røde Plads – områder, hvor man kan hente programmet for festivalen, finde ud af hvad der sker, sætte sig ned, slappe af og deltage i forskellige aktiviteter. Sidste år var der f.eks. et par kæmpe fire-på-stribe, sænke slagskibe og madmarked.

Onsdag præsenterede de studerende deres koncepter for festivalen i form af 1:20 skalamodeller og posters. 

Præsentationen foregik som en messe, hvor repræsentanter fra 48 timer Festivalen besøgte hver enkelt stand, og de studerende pitchede deres ideer.

Festivalen fremhævede én gruppe indenfor tre kategorier:

  • DNA-prisen: forslaget med mest 48Timer-DNA blev Gruppe 5 og deres Diversity ide.
  • Innovationsprisen: den vildeste, skøreste, sjoveste, mest nytænkende idé blev Gruppe 11 med Time to explore-forslaget
  • Konceptprisen: den mest gennemførte og helstøbte idé blev Hjerterum fra Gruppe 10

Tiden som oplevelsesdesign

Time to Explore tager udgangspunkt i at være til stede i nuet – at få det meste ud af 48 timer.

”Vi lever i en verden, hvor vi har mulighed for at kontrollere det meste – undtagen tid. Tid er en uhåndgribelig størrelse, vi ikke kan påvirke.  Vores fokus ligger på interaktion mellem deltager og design - samt at form og udtryk ændres over tid,” lyder det fra gruppe 11.

På Den Røde Plads kan man svare på spørgsmålet: ’Hvad er det bedste der kan ske de næste 48 timer? og skrive svaret på alle installationerne.

Tunnelen ved Dronning Louises Bro skal være fyldt med balloner på alle flader som man kan springe. Der indbydes til, at gæsten nedbryder installationen og får en opgave til sin videre færden på festivalen.

”Der opstår en følelse af konflikt, fordi den første anstændige tanke er kun at betragte installationen.”

Derudover blev syv grupper blive valgt ud til at skulle udstille deres skalamodeller og posters i Nørrebrohallen.

Folkene fra 48 Timer Festivalen var overvældede over de studerendes indsats og niveauet i præsentationerne.

Tidligere år har de studerende arbejdet sammen med Normann Copenhagen og DR Koncerthuset. 

Om 48 Timer

Festivalen blev afholdt for første gang i 2011, og det er en tilbagevendende begivenhed. 48 TIMER er en kulturfestival på Nørrebro med besøgende fra hele København 48 timer over en weekend i april. Festivalens indhold er skabt af lokale Nørrebroaktører bestående af lokale foreninger, organisationer, kunstnere, erhvervsdrivende, beboere og andre ildsjæle på Nørrebro. Indslagene og de mange events er geografisk fordelt over hele Nørrebro. 

Om oplevelsesdesign

Oplevelsesdesign kan meget kort beskrives som et felt, der involverer oplevelser, teknologi og kommunikation. Det handler om, hvordan en oplevelse, understøttet af en form for teknologi, kan kommunikeres bedst muligt til modtageren.

Oplevelsesdesign er en tilgang/metode til at skabe oplevelser for mennesker i alle former for medier. Tilgangen er karakteriseret ved overvejelser og designstrategier i forhold til alle tre dimensioner, alle fem sanser, personlige meninger og betydninger, emotionelle situationer og kontekster, produktværdi, kultur osv.