Konkurrencen indenfor takeaway nytårsmenuer er benhård. Vladimirs køkken bad derfor studerende om bud på både emballage og markedsføring, der kan generere endnu flere kunder.

Emballage tjener et praktisk formål, men det er i høj grad også en beholder for indtryk, oplevelse og fortælling, som bidrager til madoplevelsen, og som også kan være værdifuld markedsføring.

Timm Vladimirs Køkken opfatter ikke salget af deres nytårsmenuer som en afgørende indtægtskilde, men snarere som en del af deres brandingstrategi – et udstillingsvindue for deres mad-kunnen og kurser.

De studerende fik derfor til opgave at gafle nye kunder til nytårsmenuen samt kreere emballage og markedsføring, der cementerer Vladimirs brand og konverterer køberne af nytårsmenuer til kursusdeltagere.

De studerende skabte prototyper på emballagen i KEAs maker lab. Prototyperne blev derefter testet på målgruppen, og der blev lavet markedsførings- og kommunikationsplan, budget og visuelle eksempler på eksekvering.

Endelig var det tid til at grupperne præsenterede deres løsninger for repræsentanter fra Timm Vladimirs Køkken.

”Den afsluttende præsentation er jo der, hvor alt skal falde i hak. De studerendes undren bliver til metode, metode til empiri og igen til analyse – og så sidder der to fra en lille madskole og betvivler det hele. Det kan ikke være bedre. Det er nu anden gang, at Timm Vladimirs Køkken samarbejder med KEA, og fornøjelsen er vores,” siger Mikkel Nielsen, forretningsudvikler i Timm Vladimirs Køkken og uddyber:

”Det er skønt at komme tæt på en stor gruppe kreative studerende, som alle brænder for at forandre verden, skrue på virkeligheden og sætte aftryk på et slutprodukt. Vores praktiske hverdag møder deres teoretiske er en skøn kombo.”

Mikkel Nielsen og hans kollega Louise Falklund valgte tre vindere indenfor kategorierne Det mest realistiske projekt, Det bedst formidlede projekt og Det mest innovative projekt.

Gruppe 14 blev kåret som mest innovative, fordi de havde knækket koden og designet en foldbar løsning på en sekskantet kasse, som var elegant og gjorde det nemt for personalet og samtidig var tidsbesparende.

Efter at have set Gruppe 13s præsentation, besluttede Mikkel og Louise at lave en fjerde vinderkategori for Det mest gennemførte projekt.

Gruppe 13 forslog blandt andet at lave en lille event ud af afhentningen, hvor der serveres snacks og champagne, og hvor man ikke mindst får en fast afhentningstid, så man undgår at alle kommer for at hente kl.12. Det forlænger oplevelsen og gør noget potentielt irriterende til en positiv ting.

De foreslog også en early bird rabat til dem, der bestiller i god tid – formidlet via en facebookkampagne - og lagde vægt på virksomhedens logo på al emballage, da deres research viste, at mange ikke kan huske/lægger mærke til, hvor deres nytårsmad kommer fra.

Det mest realistiske projekt
Gruppe 1: Micella, Nicolai, Merle, Aksel, Johan, Mads

Det bedst formidlede projekt
Gruppe 11: Line, Emilie, Magnus, Olivia, Marc, Aicha

Det mest innovative projekt
Gruppe 14: Jane, Sarah, Noél, Maj, Freja, Anne Sofie

Ekstra præmie: Det mest gennemførte projekt
Gruppe 13: Emil, Emil, Emilie, Jessica, Katarina, Mikkel