Specialet Sustainable Fashion Tech kommer til at udklække medarbejdere, der har de teknologiske kompetencer til at omstille modebranchen og sætte turbo på den bæredygtige udvikling. Ved de netop overståede optagelsesprøver på KEA Design var der rekord-mange ansøgere til det helt nye speciale.  

Der er en digital revolution i gang, som gør det muligt at producere på en helt ny og langt mere bæredygtig måde. I hvert fald på KEA. Når de første studerende dimitterer fra Sustainable Fashion Tech og kommer ud i modebranchen, bliver det som reelle change makers.

KEA har nedlagt specialerne Sustainable Fashion og Pattern Design og i stedet oprettet Sustainable Fashion Tech. Og selvom der er tale om et helt nyt speciale, så fik det cirka 30 procent flere ansøgere end de to andre fik tilsammen sidste år ved dette års påtagelsesprøver:

”Vi var skide nervøse, men ansøgertallet viser, at vi har ramt plet. Det ser meget lovende ud, og den tid vi gennemlever nu, og som på mange områder vender op og ned på alting, er også en bekræftelse af, at det er det helt rigtige, vi gør - vi er i sync med den vej, verden går. Hvilket hele tiden er dilemaet: om man som uddannelsesinstitution skal tænke langt frem - og længere frem end branchen og omverdenen - eller om vi skal følges med branchen. Men vi er kun blevet bekræftet i, at vores satsning på nye teknologier, var det rigtige at gøre,” siger Annette Havkær, uddannelseschef på KEA Design.

Modebranchen har det svært, men de nye teknologier kan være vejen ud. Og dimittenderne fra Sustainable Fashion Tech kommer til at kunne hjælpe med at omstille branchen og stå i spidsen for hele udviklingen. De bliver eksperter i den treenighed, der består af teknologi, bærdygtighed og mode.

Mode- og livstilsbranchen har brug for nye profiler med design-, teknologi- og kommunikationskompetencer. De kompetencer opnår de studerende på studieretningen Sustainable Fashion Tech. De kommer til at arbejde eksperimenterende og nyskabende i spændet mellem tradition og innovation i modebranchen. Der inddrages håndværksteknikker, nye teknologier og digitale 3D værktøjer, som alle åbner for en re-tænkning af produktionsformer og som definerer fremtidige designløsninger og -processer.  

I århundreder har det været sådan, at man tegnede en skitse på et stykke papir, hvorefter man lavede en fysisk prøve i stof. Hver gang der skulle laves en lille ændring. En fin, men også langsom og ressourcekrævende proces. Med 3D virtuel prototyping er det muligt at lave en 3D model af fx en kjole, som kan ses fra alle vinkler, inden den overhovedet bliver syet op. Det er endda muligt at se, hvordan fx silke fremfor hør falder i det specifikke design. Materialegengivelsen er på 60-70 procent nu, men i rivende udvikling.

Materialegengivelsen bliver kun bedre og bedre i takt med udviklingen og mange materialeproducenter er begyndt at lave digitale indholdsfortegnelser på deres stoffer, som så kan uploades i programmerne og dermed give en tro gengivelse af, hvordan materialet arter sig i et givent design.

3D teknologien muliggør også nye forretningsstrategier som production on demand og customization - typisk testes prototyper i str. 36, men ved hjælp af 3DVP kan du med færre omkostninger lave og teste styles i flere størrelser og dermed få en bedre pasform på alle størrelser.

3D prototyping er ikke bare godt for miljøet – der er også meget tid og mange penge at spare for producenterne. Så virksomhederne er meget interesserede, men der er bare ikke ret mange, der kan det.

”Det er ikke nødvendigvis svært, men det ændrer processen, og de skal arbejde på en helt anden måde, end de gør i dag, hvor design og konstruktion sidder i hver sin ende af bygningen. Når du arbejder digitalt med 3D prototyping laver du mønstret simultant med designet, så samarbejdet starter lang tidligere i processen og er mere ping pong,” siger Lotte Nerup Jørgsholm og Berit Konstante Nissen, som begge underviser på det nye speciale.

For yderligere kommentarer kontakt:

Annette Havkær, uddannelseschef tlf: 51838090

Louise Boel, uddannelseschef tilf: 23490952