Selvvalgt familie og et flydende forhold til køn var to markante tendenser, da studerende på Smykker, teknologi og business præsenterede deres løsninger for Pandora.

Familie har altid været et vigtigt tema for Pandora, når de designede smykker – og også et tema, som har solgt virkelig godt. Men hvad betyder familie for millennial-generationen?

Studerende på 3.semester på Smykker, Teknologi og Business har de seneste uger arbejdet med netop denne udfordring.

Og efter gårsdagens præsentation i Pandoras danske hovedkontor, står det klart, at for millennials er familie i ligeså høj grad selvvalgt. Familie er dem, vi vælger at dele vores liv med.

Som vindergruppen formulerede det: ’Family bonds come in many different forms. Not always in the shape and colour of blood’.

De havde, ligesom flere andre grupper, skabt en kollektion som både er til mænd og kvinder under navnet Duality.

Skærmbillede 2018 11 23 kl. 12.55.27Kollektionen består af halskæder og ringe, som kan personaliseres ved at skifte midterdelen, som bliver holdt på plads af en stav, ud. Udtrykket er på én gang super maskulint og feminint og hinter til universet – og det universelle – med sol, måne og stjerner.

Udover en fysisk kollektion skulle de studerende også udvikle en brandidentitet og produktkatalog til kollektionen.

”Projektet med KEA var en fornøjelse for alle involverede hos Pandora. Det var en unik og særlig mulighed for at se vores brand udefra og alle blev klogere af det. Så det er en oplevelse vi med glæde vil gentage. De studerende gjorde et fantastisk stykke arbejde,” siger Habib Chatti, senior designer hos Pandora.

Han lagde især mærke til, at de studerende udtrykker koncepter på en mindre bogstavelig og mere figurativ måde.

”Skjulte betydninger kan skabe en øget forbindelse mellem bæreren og smykket. Der var også en lethed, hvorpå smykkerne blev præsenteret på en kønsneutral måde, som fik det til at føles friskt og autentisk.”

Hvad er det de studerende kan bidrage i forhold til bureauer eller mere etablerede designere?

”Et frisk perspektiv og en form for eksperimenteren, som tager os ud af vores komfort zone og få os til at reflektere over, det arbejde vi laver. Der er noget originalitet, som kan blomstre, når de designer til et brand, som de ikke er spundet ind i til daglig, som kan afføde en ærlig og ligefrem samtale,” siger Habib Chatti.

Pandoras kreative direktør Alessandro Filippo Ficarelli var der også og gav de studerende feedback på deres koncepter, samt spurgte ind til deres syn på Pandora.

Gruppen bag Duality vandt, fordi de ” formåede at inddrage målgruppen, konceptet og Pandoras univers på en ny måde. Deres storytelling var autentisk og nærværende, og deres design i tråd med Pandoras univers.”

”Jeg kan kun sige, at det var et yderst succesfuld samarbejde med Pandora og SMYK, og vi er meget stolte af vore studerende i forhold til deres indsats, deres talent og professionalisme. Hele oplevelsen var meget inspirerende,” siger lektor Jane Burchard.

Vindergruppen består af: 

Siff Rasmussen

Josephine Ryholt

Anne Sofie Bjørnild

Charlotte Vering Mielec Kjær