Mere end en tredjedel af al mad går til spilde. Det betyder et unødvendigt højt CO2 udslip og 1,2 trillioner spildte dollars, samtidig med at 870 millioner mennesker i verden sulter. Studerende fra Økonomi & It har samarbejdet med Too Good To Go om at ændre på det.

Den gode nyhed er, at danskerne har mindsket Danmarks madspild med 14.000 tons siden 2011. Den dårlige nyhed er, at vi stadig spilder 700.000 tons mad og fødevarer om året.

Der er mange faktorer, der spiller ind, men en stor del handler om vaner.

Too Good To Go arbejder for at mindske madspild ved at forbinde restauranter, bagerier og supermarkeder med forbrugerne. Man downloader den gratis app, vælger de restauranter og butikker man er interesseret i og kan så afhente varer eller måltider ved lukketid til en fordelagtig pris.

Og det går rigtig godt – især med kvinder på 30 år og derover, som bor i de store byer. Men Too Good To Go vil gerne have endnu bedre fat i de unge mellem 18-29 år.

Det har studerende fra Økonomi & It hjulpet dem med. Blandt andet samarbejdede alle 80 studerende om at udarbejde en spørgeskemaundersøgelse, som gav 1200 besvarelser og dermed stor indsigt i markedet og målgruppernes behov.

Analysen og de studerendes forslag blev modtaget med stor tilfredshed hos marketing manager Nicoline Rasmussen:

”De studerende var motiverede og gav os en masse gode ideer, som vi ikke havde tænkt over selv. Det giver noget helt specielt at få nogle udefra til at kigge ind. Fælles for alle ideerne var, at der blev givet konkrete eksempler der talte direkte til den unge målgruppe. Derudover var de rent faktisk baseret på den dataindsamling, de studerende havde lavet, og var derfor bygget på et solidt og relevant grundlag.”

Too Good To Go ser et stort uforløst potentiale hos studerende, som potentielle brugere af app’en:

”Vi tænker, at lækker overskudsmad passer perfekt til studerendes hverdag, så vi ville gerne have ideer til, hvordan vi kunne nå de studerende - og KEA var de helt rigtige at spørge, fordi de er en del af målgruppen,” siger Nicoline Rasmussen.

De koncepter der gjorde størst indtryk på den bæredygtige virksomhed var Gruppe 1, der lagde vægt på at gøre app’en mere overskuelig ved hjælp af ikoner og ikke mindst gøre den mere social og tappe ind i de unges behov for selvrealisering.

Gruppe 13 havde kreeret et koncept, der fokuserede på levering, da mange giver udtryk for at afhentningstidspunkterne ikke passer dem.

Gruppe 11’s koncept var en konkurrence mellem de videregående uddannelsesinstitutioner med tilhørende app, hvor man kan se hvilke uddannelser og skoler, der er bedst til at undgå madspild.

”Vi er allerede gået i gang med at gøre app’en mere overskuelig og kigge nærmere på potentialet med levering. De andre ting er mere langsigtede projekter, som er kommet på to do-listen til næste år,” siger Nicoline Rasmussen fra Too Good To Go, som fik 14 koncepter i alt.

Audur Arna var en del af Gruppe 1 og satte stor pris på samarbejdet:

”De præsenterede virksomheden og udfordringerne for os i starten. Midtvejs fik vi så igen mulighed for at møde dem og præsentere vores ideer for dem og få feedback. Det hjalp os meget i forhold til at finde den bedste løsning for virksomheden, og i min gruppes betød det faktisk at vi endte med at skrotte vores første ide. I sidste ende betød det, at vi skabte et bedre slutprodukt.”

Too Good To Go er pt. tilstede i ni lande med deres app (Danmark, Norge, Tyskland, Holland, England, Frankrig, Belgien, Schweiz og Spanien).

I de ni markeder er mere end 5 millioner måltider blevet sparet, hvilket svarer til en CO2-reduktion på 10.000 tons.

Det svarer til 750.000 varme brusebade eller 75 ture til månen skabe.

Too Good To Go åbnede i sommers en fysisk butik på Frederiksberg.