På e-design skyder de nyslåede KEA-studerende deres første semester i gang med et analog benspænd -blandt andet readymades a la Warhol til Fabrikken for kunst og håndværk.

På bordet står en mannequinhånd, som holder en vifte, hvor vor tids måske største ikon, Kim Kadashian, er farverigt dubleret igen og igen - og også dublerer Marilyn Monroe og Andy Warholds berømte pop art.

Viften er ikke bare en readymade, det er også en fysisk invitation til et netværk – The new factory.

Ideen er skabt af Ronja Melbye-Hansen, Sofie Lynne, Sofie Strøm, Sofie Bonnerup, Zilia Colding

”I en kreativ branche er netværk alt, men hvor er det lige, man starter? Det kan være skræmmende at skulle sælge sig selv - især i et land som Danmark, hvor vi er knap så gode til at åbne overfor nye mennesker og scenarier. Men hvad nu, hvis du ikke skulle opsøge netværket, men netværket opsøgte dig?”

I tråd med det analoge vil gruppen skabe en fysisk platform, og det harmonerer godt med målgruppens ønsker. En spørgeskemaundersøgelse som gruppen har foretaget viser, at 97 procent ønsker at udvide deres kreative netværk og føler et behov for en fysisk netværksplatform til at skabe kontakt til andre kreative mennesker.

Viften deles ud til et eksklusivt udvalg på 300 mennesker i forskellige brancher

”I og med vi gerne vil holde eventet eksklusivt og en smule hemmeligt, er det også svært at skabe hype omkring begivenheden. Derfor har vi valgt, at hver invitation giver adgang til den inviterede + 1 gæst. På den måde kan man få spredt budskabet til en større gruppe mennesker. Men der er stadig kun adgang med viften.”

Gruppen bag viften er begejstrede for at arbejde analogt, netop fordi alt er digitalt nu om dage:

”Vi var ikke kommet på ideen med viften, hvis vi ikke havde fået det analoge benspænd. Og på ideen med at aflevere den fysisk til dem vi inviterer. Man tænker meget anderledes, når man arbejder analogt,” siger Sofie Lynne.

De studerende er også blevet bedt om at præsentere analogt ved projektets afslutning og har fået forbud mod at bruge slides:

”Det er kun på det første modul, vi laver benspændet, at de ikke må bruge slides. Det gør vi for at sikre, at de får trænet de sproglige virkemidler og bliver mere kreative i deres måde at tænke formidling af budskaber på, end man gør, når man har et slideshow. De bliver også alle mere nærværende, fordi de står i centrum for deres præsentationer, og de lyttendes blik er fokuseret på dem og ikke på nogle billeder bag dem. Når man har et slideshow kørende bag sig, kan man nemt komme til at fremstå som statist i sit eget show,” siger Ditte Maria Bangsund-Pedersen, underviser på E-design.

Udover det analoge har undervisningsformen også været et hit hos den nystartede gruppe:

”Undervisningen er tilrettelagt i afgrænsede intervaller med først undervisning i fx idegenerering, trendspotting, markedsanalyse, argumentation og pitch efterfulgt af afprøvning i praksis, så en vekslen mellem undervisning og praksis, som også sikrer, at man hele tiden er der, hvor man skal være i processen.”