1200 virksomheder og 80 brancheeksperter har deltaget i undersøgelsen, som afdækker, hvilke kompetencer der skal til for at skabe vækst, og om nyuddannede er i besiddelse af dem. Resultatet viser, at KEAs metode er lige præcis, hvad virksomhederne efterspørger.

Rapporten ’Fremtidens arbejdskraft - hvilke kompetencer skaber vækst?’ er udarbejdet af Teknologisk Institut for Region Hovedstaden og såvel konklusioner som anbefalinger ligger fuldstændig i tråd med den måde, vi uddanner på KEA.

Virksomheder efterspørger nemlig praksisnærhed, tværfaglighed, samarbejdsevner og internationalt udsyn i en forståelse af virkeligheden ude i virksomhederne.

Undersøgelsen peger på fem helt centrale vækstkompetencer, der går på tværs af forskellige erhverv. Udover en forventning om et højt fagligt niveau skal de studerende være i besiddelse af følgende kompetencer:

  • International - at kunne begå sig i internationalt samarbejde
  • Forretningsudvikler - at kunne omsætte viden til forretnings- og markedsudvikling 
  • Kreativ problemløser - at være kreativ og systematisk problemløsende
  • Sam-udvikler - at kunne skabe udviklende relationer til kunder og brugere
  • Tværfaglig- at kunne bringe sin faglighed i spil i et tværfagligt udviklingssamarbejde

 Rapporten kommer med seks anbefalinger til at styrke de studerendes kompetencer, så det matcher erhvervslivets behov, og på mange måder er det noget, KEA allerede gør :

Styrk de internationale kompetencer

  • Giv elever og studerende praktisk erfaring med erhvervsrelevant opgaveløsning
  • Ud af de faglige siloer – styrk studerendes kompetencer inden for tværfaglig opgaveløsning
  • Styrk kreativitet og innovation som systematiske, metodiske kompetencer
  • Styrk de studerendes kompetencer til at udvikle nye løsninger gennem relationer til kunder og brugere
  • Styrk forretningsmæssige kompetencer og entreprenørskab

”Det var rigtig glædeligt, at analysen på rigtig mange områder kommer frem til præcis de kompetencer, som de studerende får på vores uddannelser, fordi vi netop har fokus på aftagerne, og undervisningen sker i tæt kobling med virksomhederne - dels med praktik og dels cases med virkelige problemstillinger fra danske og udenlandske virksomheder. Vi har stort fokus på entreprenørskab og kobling af teori og praksis, således at de studerende møder virkeligheden fra dag 1 og hele vejen igennem uddannelsen,” siger Erhvervschef Jørgen Ravnsbæk

Analysen blev præsenteret på en konference i DGI-byen med oplæg fra politikere, erhvervsfolk og KEAs rektor Ingo Østerskov, der talte om  ’Tværfaglighed i samspil med erhvervslivet’.