Det svenske brand, der slår sig op på bæredygtige jeans, kom under luppen, da studerende på Designteknolog-studerende fra Marketing & Communication Design  skilte jeans ad og skabte nye kampagneforslag til virksomheden.

Jeans er formentlig det mest forurenende, du har i klædeskabet. Derfor lyder det umiddelbart fantastisk, når svenske Nudie proklamerer, at de bruger økologisk bomuld, og at deres jeans er bæredygtige.

Men som studerende Preslava Yovcheva siger, så er bæredygtighed fundamentet for undervisningen på KEAs designuddannelser, og bæredygtighed er i høj grad at stille spørgsmål og være kritisk omkring produktion og procedurer.  

De studerende lagde derfor ud med et besøg i KEAs Material Design Lab, hvor de bogstaveligt talt skilte et par Nudie jeans ad og fik kyndig undervisning i materialer og farver af KEAs materialeekspert Mette Marko:

”Nudie jeans gør det godt, specielt i forhold til mange andre mærker, men jeg er skeptisk over for, at de producerer så mange forskellige typer jeans. Det stemmer ikke helt overnes med at være bæredygtige.”

Også det faktum at hvert par jeans indeholder flere forskellige materialer – og nogle syntetiske - er et sted, hvor virksomheden kunne sætte ind, mener Mette Marko:

”Der bliver brugt mange unødvendige materialer Og så har de slet ikke kigget på alternativer til økologisk bomuld.  Også indfarvning er et sted, hvor de kan optimere. Nudie bruger kun meget lidt naturlig indigo, og de fleste af deres farver er ikke GOTS-certificerede. Her burde de også kigge på alternativer.”

Og de alternativer blev de studerende præsenteret for i besøget hos Material Design Lab:

Skærmbillede 2020 11 10 kl. 12.06.30”Nudie Jeans-projektet handlede om at kombinere teori og praksis, og vi havde en hands on- oplevelse i Material Design Lab, hvor vi sammenlignede Nudie Jeans med andre jeansmærker i forhold til materialer, kvalitet osv. Vi undersøgte naturlige tekstilfarve-alternativer og diskuterede fremtiden for bæredygtige materialer og fremgangsmåder. Vi fik også et inspirerende foredrag fra Birgitte Lyse om brandaktivering, hvor hun delte sin egen erfaring med markedsføring af fysiske produkter,” siger Preslava Yovcheva, som studerer til Designteknolog på KEA.

”De fleste af mine klassekammerater er enige om, at Nudie Jeans-projektet var det mest udfordrende, men alligevel givende projekt, vi har arbejdet med under vores studier på KEA. Vi fik virkelig gode indspark fra både Nudie og underviserne. Denne casebaserede læring tilskyndede os virkelig til at anvende en problemløsningsmetode og gav nogle meget nyttige færdigheder til vores kommende praktikophold - for eksempel hvordan man udvikler en onlinestrategi for et globalt tøjmærke, hvordan man bruger Google Analytics og sidst, men ikke mindst hvordan man gennemfører en semiotisk analyse. Underviserne formidlede ikke kun passiv viden, men skabte aktive studerende, ved at den virkelige verden og virkelige erfaringer blev bragt ind i undervisningen.”

Anna Ekehäll og Sandya Lang fra Nudie Jeans var engagerede i processen fra start til slut og kom med værdifuld feedback til de studerendes løsninger.

De studerendes løsninger indeholdt blandt andet forslag til større fokus på kropspositivisme og størrelses-inklusion – fx ved at engagere virkelighedens kunder.

En forlængelse af jeansenes levetid ved at bruge stoffet til andre ting, når de har udtjent deres tid som jeans – fx i et samarbejde med danske Hay. 

Endnu mere fokus på Nudie Jeans’ gratis reparationsservice, som i den grad er med til at forlænge tøjets levetid og dermed øge bæredygtigheden markant.

Eller skabe en række Nudie-personaer som Madeleine Malling Breen og hendes gruppe foreslog:

”Opgaven var blandt andet at skabe en kampagne, som var genkendelig i forhold til Nudies nuværende udtryk. Min gruppe og jeg plejer at tænke langt ud af boksen, men vi lærte, at nogle gange skal man kunne tilpasse sig kunden, og det er en vigtig ting at lære, fordi sådan er det ude I virkeligheden. Men de var overraskende åbne overfor vores løsning,” siger Madeleine Malling Breen om Nudie, som hun fattede stor sympati for undervejs:

”Det er et brand, som har meget at give, og når man tænker på deres reperationsservice, så er det også et brand som selv studerende har råd til.”