På KEA kårer vi hvert år Årets Underviser. I løbet af den kommende tid afslører vi løbende de ti nominerede. Vinderen afsløres på KEAs medarbejderdag den 12. oktober

Engageret og god formidler.

Blå bog: Nikolaj Andersson Nielsen

  • Underviser i IT Teknologi
  • Har været på KEA i 1 år
  • Jeg er uddannet diplomingeniør indenfor elektronik med speciale i optik og radioteknologi fra 2015. Jeg startede på min kandidat i Teknologibaseret forretningsudvikling, men besluttede på rigtig Silicon Valley maner at droppe ud, flytte i kollektiv og starte en sundhedsteknologi virksomhed fra mit soveværelse. De næste 5 år brugte jeg på at udbygge virksomheden, og soveværelset skulle nu rumme, produktion, R&D værksted og 21 medarbejdere der mødte ind hver morgen.
    Under iværksættereventyret kom jeg til at møde en masse spændende mennesker, og organisationer såsom KEA som vi glædeligt tog gratis arbejdskraft fra, i form af praktikanter😉

    I 2020 blev virksomheden solgt, og jeg skulle finde på noget at lave. Der kom tilbuddet om at give en hjælpende hånd hos KEA, hvilket er endt med et kærlighedsforhold til formidling, og se unge drenge/piger vokse op til selvsikre verdensmennesker!

jon chill

Er de ord, der ofte går igen i de mange indstillinger, der har sikret Nikolaj Andersson Nielsen en nominering til titlen som Årets Underviser på KEA. Nikolaj er den ottende nominerede ud af ti.

"Jeg har haft fornøjelsen af at gå på 14 skoler, og haft rigtigt mange undervisere. Det har helt sikkert givet en indsigt i, hvad der har virket, og ikke har virket.

Generelt så ser jeg formidling som en af de bedste måder at lave en reality check af min egen viden, da man ikke kan formidle noget effektivt, hvis man ikke selv forstår det 110%." - forklarer Nikolaj omkring hvorfor, han tror, de studerende beskriver hans undervisning som engageret og godt formidlet. 

Hvad er specielt ved din måde at undervise på?

"Jeg ser ikke mig selv som en ”underviser”, jeg er hverken over eller under de studerende. Vi er alle på lige fod, og har nogle forskellige livserfaringer. Jeg er blot i den heldige position hvor min livserfaring, og det jeg elsker at gøre, tilbyder værdi for andre.

Ting tager tid, og rigtig gode ting tager rigtig lang tid – det skal der gives plads og ro til." 

Og Nikolaj uddyber:

"Jeg har utallige gange givet mig selv stød, brændt mig, eksploderet komponenter og ødelagt alt for dyrt udstyr. Trods at man føler sig lidt dum i processen, så har det været en af de bedste måder, hvor jeg har lært mit fag, og dens begrænsninger. Jeg opfordrer til, at mine studerende brænder deres (selvkøbte) komponenter af, og ødelægger deres udstyr. Det reducerer berøringsangst, og gør, at man lærer så meget mere.

De studerende der kan vise, at de har brændt alle deres komponenter af ved afslutningen af uddannelsen, får en flaske champagne."

En af dine studerende har i sin indstilling udtalt følgende om dig og din undervisning. "Nikolaj formår at formidle vanskeligt stof på en inspirerende måde, med præcision, humor og godt humør. Han er en stor inspirationskilde." Hvad tænker du om den udtalelse?

"De er så søde..." og fortsætter:

"Det her går begge veje, hvis de studerende ikke fandt faget magisk, så kunne jeg heller ikke formidle magien til dem.

Humor er nøglen til, at elske hvad man gør, hvis man ikke kan joke om sig selv, og det man laver, så er man ikke tryg ved ens livspassion."

Hvad betyder det for dig at blive nomineret?

"Taget i betragtning at jeg knap har været ansat i et år, så er det her kommet som en overraskelse, der ikke var forventet. Trods nominationen er der stadig en masse jeg vil gøre bedre, og jeg ser en masse fejl ud udfordringer i min formidling. Den udvikling må helst aldrig stoppe. Men alt i alt er det et skønt skulderklap, der påpeger, at man er på vej i den rigtige retning." slutter Nikolaj.