At købe genbrug hjælper ikke blot miljøet og fattige rundt omkring i verden – det kan også give dig og din familie mere frihed. Både økonomisk og mentalt.

De fleste børnefamilier kender det: Børn vokser så hurtigt, at det kan være svært at følge med. Og nyt tøj er dyrt, men børn skal også have lov at lege frit uden at hverken de eller forældrene skal bekymre sig om der sker noget med det.

Genbrugstøj er billigt. Rigtig billigt. Og det giver luft til at købe ekstra skiftetøj og ikke mindst mental frihed til at kunne sige pyt, når der kommer pletter eller huller.

Det var budskabet fra Gruppe 1 på Designteknologuddannelsens 3.semster. Røde Kors havde henvendt sig til de studerende for at få bud på en kampagne målrettet børnefamiliesegmentet.

Gruppe 1 havde skabt kampagnen ’Plads til mere’ - med genbrug er der plads til mere leg og færre bekymringer.

Kampagnen fokuserer på, at der bliver plads til mere, når man køber genbrug. De studerende har blandt andet udarbejdet en lokal Facebookstrategi til de enkelte Røde Kors-butikker.

”Børnefamilier handler i høj grad online og opsøger SoMe for inspiration. For at nå ud til denne gruppe, implementeres en lokal Facebookstrategi, hvor nyindleverede varer løbende uploades på Facebook af de frivillige i butikken for at motivere børnefamilier til at besøge Røde Kors butikker.”

En stor del af de frivillige i butikkerne er ældre mennesker, som ikke nødvendigvis har erfaring med sociale medier. Derfor havde gruppen også udarbejdet en trin for trin guide til, hvordan man opretter en Facebook-profil og laver et godt opslag.

Visuelt fokuserer kampganen på udklædning, vokseværk, leg og frihed – også økonomisk. Prisen er nemlig afgørende for tre ud af fire, mens en stor del shopper genbrug for at mindske overforbrug.

En anden gruppe havde valgt at tiltrække børnefamilierne med Siggi – en hånddukke lavet ud af en aflagt strømpe.

Ideen er, at man kan få udleveret et gør-det-selv Siggi-kit i udvalgte Røde Kors butikker, så familien selv kan gå hjem og lave en Siggi-dukke.

Udover dukken har gruppen også skabt en faktabaseret kampagne, der skal ændre holdningen hos dem, der forbinder genbrug med ’klamt og slidt’ samt opfordre folk til at aflevere deres brugte tøj i butikkerne ved at gøre opmærksom på, hvor stor gavn det gør. De 236 butikker rundt i lande er nemlig den vigtigste indtægtskilde for Røde Kors. Og jo flere penge de tjener, jo flere penge er der at gøre godt med i verdens brændpunkter.

”Vi har stor glæde af samarbejdet med KEA. Det er tydeligt, at de studerende har lagt mange kræfter og tanker i arbejdet med at komme frem til de rette forslag til os. Det har givet os en masse indsigt og betragtninger, som vi kan bruge til at blive bedre, og desuden en hel masse sprudlende friske nye ideer, som vi kommer til at bruge som inspiration for vores arbejde med at tiltrække flere kunder og udvikle vores forretninger,” siger Ann-Christin Lystrup, Sektionsleder Røde Kors butikker.