To studerende vil styrke entreprenante kvinder ved at skabe en digital markedsplatform, hvor man kan oprette sin egen shop og sælge sine kreationer. Derudover fungerer platformen som en vidensbank for iværksættere om opstart af virksomhed, økonomi og markedsføring.

Signe og Helene fik ideen til Vivere i sommers, da de stod på et fysisk marked med deres eget brand Nordic Twins, som syer unikke og bæredygtige produkter såsom tasker og hårpynt af genbrugstekstiler. Her mødte de andre kreative kvinder, som gav udtryk for, at de havde svært ved at tage skridtet videre og fx få lavet en hjemmeside, og at de manglede viden og kompetencer til at starte deres egen virksomhed.

IMG 6341Da Signe og Helene kom hjem, gik de i gang med at udvikle på ideen til Vivere - og med et ønske om at bryde uligheden mellem kvinder og mænd inden for iværksætteri i Danmark. Det er nemlig kun omkring fire procent af danske kvinder i alderen 18-64, der er nye iværksættere. Det er halvt så mange som mandlige iværksættere.

De lave tal skyldes formentlig, at der er ulige vilkår for mænd og kvinder, når det kommer til iværksætteri.   .

Men for nogle kreative iværksættere handler det også om noget så simpelthen som praktik – de kan lave fantastiske kreationer og fine produkter, men har ikke kompetencerne til at lave en hjemmeside eller føler sig på bar bund i forhold til markedsføring.

Nu brænder vi inderligt for, at andre piger og kvinder skal turde drømme stort, tage styringen og gå efter deres drømme

 

”Vi ønsker at fremme, hylde og støtte kvindelige skabere - som enten allerede har taget springet og forfulgt deres drøm, eller dem som er bange for at tage springet,” siger Signe og Helene Skov Udsen, som begge læser Entreprenørskab & Design og er en del af Start Up Hub på KEA.

”Vores målgruppe er kreative kvinder – både dem som allerede er i gang og måske har egen hjemmeside, men som har brug for mere salg, sparring eller viden, og dem som tøver med at tage springet, fordi det kan virke uoverskueligt. De får mulighed for at oprette en shop gennem os, hvor vi står for driften af platformen, de får markedsføring via vores kanaler, videndeling omkring entreprenørskab og bliver en del af et empowering fællesskab med mulighed for sparring, inspiration og støtte.”

De to iværksættere har allerede fået ja fra 30 kreative kvinder, som ønsker at blive en del af platformen.

Den sekundære målgruppe er køberne: Mennesker som går op i håndværk, kunst, dansk design og lokale produkter.

”Det er dem, som nyder at finde en personlig gave og støtte en mindre lokal kunstner frem for at købe fra store etablerede brands, men som kan være svære at finde. Vivere samler danske kvindelige skabere under én paraply, der repræsenterer forskellige kategorier såsom keramik, smykker, tøj, plakater mm., så det bliver nemt og overskueligt at finde den perfekte gave til sig selv eller andre.”

Lige nu er Signe og Helene i gang med en betaversion af den kommende hjemmeside. Men fordi det er en markedsplatform, kræver det en del back end, som de to kvinder ikke selv har kompetencerne til.

”Lige nu mangler vi en udvikler, som kan hjælpe os med at komme i mål med hjemmesiden. Derudover vil vi gerne gå mere i dybden og blive klogere på, hvilke problematikker kvinderne oplever ved at drive egen virksomhed, og hvordan vi bedst hjælper dem til at skabe en forretning.”

Vil erobre Scandinavien

Tvillingernes vision er at blive Nordens førende markedsplatform for kreative kvinder, som drømmer om at skabe og være selvstændig.

”Vi ønsker på sigt at skalere konceptet til resten af norden for at fremme kvinderne og hylde skandinavisk design. Derudover kan der skaleres på vores vidensdel ved at skabe kvalitetsindhold til de kreative profiler, så de kan dygtiggøre sig på iværksætteri. Både igennem platformen, men også via workshops, events og foredrag - ligesom Female Invest har formået at gøre inden for kvinder og investeringer - det ser vi et stort potentiale i.”

Vi mærkede en kraftig ild og lyst til selv at tage styringen

 

Skærmbillede 2022 02 08 kl. 11.56.51Helene Skov Udsen har arbejdet i forskellige start-up virksomheder indenfor teknologi/apps, mode og delikatesser, før hun startede sin egen. Signe Skov Udsen har været i influencer-branchen i syv år og er det fortsat. I den forbindelse har hun samarbejdet med virksomheder som Libresse, Sundhedsstyrelsen og Psykiatrifonden og har stor erfaring indenfor videoproduktion af content og samarbejder.

”Vores store styrke er, at vi er tvillinger og forstår hinanden på et dybt niveau. Men selvom vi er tvillinger er vi vidt forskellige, når det kommer til styrker og svagheder, så vi er et godt team,” siger de to kvinder, som også er drevet af en dybere ’Vi skal kraftedeme vise dem’-motivation:

”Vores motivation kommer af at have været på flere arbejdspladser med dårlige chefer, som nedbryder én fysisk og psykisk. Der har været en mentalitet af, at hvis man som ung kvinde vil noget, skal man nærmest gå på kompromis med sin psyke og krop for at arbejde sig op. Og at være iværksætter er i hvert fald ikke for kvinder, fordi vi besidder for mange bløde værdier.”

Så Signe og Helene sagde op og gjorde noget ved det.

”Vi mærkede en kraftig ild og lyst til selv at tage styringen og skabe vores egen arbejdsplads, hvilket blev til Nordic Twins. Nu brænder vi inderligt for, at andre piger og kvinder skal turde drømme stort, tage styringen og gå efter deres drømme.”

 

KEA Startup Hub

Signe og Helene er en del af KEA Startup Hub, som er en væsentlig drivkraft bag innovation og iværksætteri på KEA. Studerende og alumner med nystartede virksomheder (startups) kan deltage i hubben og vil få adgang til kontorlokaler, coaching, netværk og et stort udvalg af workshops.

KEA Startup Hub er beliggende i Penthouse (D401) og C006 på PCG. Her kan du til hver en tid svinge forbi og hilse på personale og startups. 

KEA Startup Hub har pt. to programmer: Ignite-programmet for praktikanter i egen virksomhed, som er et 10- eller 20-ugers forløb med coaching og workshops, og Nordic Entrepreneurship Hubs programmet, som er et accelerationsprogram for modne startups drevet i samarbejde med DTU Skylab, Lunds Universitet og Cphbusiness.

”Visionen med hubben er skabe et levende iværksættermiljø og værdifuld støtte til KEA startups, hvor KEAs undervisere på tværs af programmer mødes i et fagligt fællesskab omkring entreprenørskab og bidrager aktivt til at styrke et entreprenørielt mindset hos KEAs studerende,” siger Annette Rye Larsen, som er nyansat Hub Manager og kan kontaktes på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller tlf 20251262.

Følg hubben på LinkedIn