Kir og Frederikke skaber nyt tøj, ud af tøj der ellers ville blive destrueret. Deres bæredygtige koncept ’REPEAT’ er udarbejdet som ’template’ til hele modeindustrien og kan justeres og skaleres så den passer til enhver modevirksomhed.

Deadstock er modebranchens ord for det tøj, der ikke bliver solgt, inden en ny kollektion rammer bøjlerne – og det er rigtig meget på verdensplan. Og på trods af, at tøjproduktion er noget af det mest ressourcekrævende, så bliver størstedelen af det u-solgte tøj brændt.

Derfor afholder Lifestyle & Design Cluster i dag ’Deadstock Challenge’ hvor syv hold designstuderende præsenterer deres bud på, hvordan man kan komme deadstock til livs på en bæredygtig måde.

Skærmbillede 2021 02 03 kl. 14.01.00

Kir Alberg og Frederikke Brockdorff, som studerer Sustainable Fashion Tech på KEA, samarbejder med Salling Group og har helt konkret fået 11 mandeskjorter, som Salling ikke har fået solgt, og ud af dem har de to studerende børnetøj og dametøj.

”En stor del af vores proces har været digital for at undgå at spilde materiale i idé- og designprocessen. Til at begynde med digitaliserede vi mønsteret og arbejdede med re-design virtuelt i programmet CLO 3D, hvorefter vi plottede mønstrene og syede tre fysiske styles,” siger de to kvinder, som kendte problemstillingerne fra deres uddannelse, og derfor så ’Deadstock Challenge’ som en mulighed for at gøre brug af deres faglige kompetencer indenfor bæredygtig konceptudvikling, design og konstruktion, og samtidig lære en masse og have det sjovt i processen.  

07IMG 20201124 124057Kir og Frederikke tog udgangspunkt i Salling, men deres koncept REPEAT er helt bevidst skabt, så alle modevirksomheder kan gøre brug af det.

”Vi lader deadstock indgå i flere cyklusser uden overdrevent brug af ressourcer. Vi har kaldt konceptet ’REPEAT – a concept for bringing deadstock back to life’, og det fungerer gennem en 2-i-1 mønster-funktion. ’REPEAT’ er udarbejdet som ’template’ til hele modeindustrien, og kan justeres og skaleres så den passer til enhver modevirksomhed, uanset størrelse, salgskanaler, prisklasse, målgruppe og produktion.”

Grundlæggende handler det om, at i stedet for at bruge nyt materiale, så har man kun allerede eksisterende tøj til rådighed, nemlig det som butikkerne ikke får solgt, og så skaber man nyt tøj ud af det, som så sælges -  i stedet for at destruere genskaber man.

”Det primære bæredygtige aspekt af 'REPEAT' er naturligvis up-cycling. Men konceptets fulde bæredygtige potentiale består dels af, hvor stor en andel af modeindustrien der vælger at implementere konceptet i deres forretningsmodel, samt om den enkelte virksomhed tilpasser ’REPEAT’-skabelonen korrekt og herved opnår et mere holdbart resultat,” siger Kir Alberg og Frederikke Brockdorff.

Du kan se Kir og Frederikke, og de seks andre hold, præsentere deres løsninger kl.14.30-16.30 i dag. Tilmeld dig her