Codelab er et nyt initiativ, hvor datamatikerstuderende får hjælp og vejledning af lønnede tutorer. Værkstedet skal mindske frafald og er allerede en stor succes.

I stedet for at gå hjem og sidde og bakse med tingene alene, kan Datamatiker-studerende på KEA gå i Code Lab og få hjælp til opgaver, støtte og ikke mindst et ekstra fagligt fælleskab, der kan give noget opgave-energi.

Code Lab er et værested med lønnede tutorer i form af studerende, der er længere på uddannelsen. Code Lab er etableret for at højne det faglige niveau blandt de studerende, men også for at reducere frafaldet på en uddannelse, der gennem mange år har været udfordret af relativt stort frafald både på landsplan og på KEA.

HZ9A8878 small”Mange datamatikerstuderende bliver overraskede over, hvor meget studiet kræver i forhold til abstrakt og logisk tænkning. De sidder måske i undervisningen og tænker ’det kan jeg sagtens’ og kommer så hjem og får måske ikke lavet opgaverne. Når det er sket nogle gange, opdager de, at du er nødt til at træne for at kunne løse de store opgaver, men da er det for sent,” siger Patrick Agergaard, underviser og tutoransvarlig og betoner, at får man øvet og stillet sine spørgsmål, så kan man sagtens følge med. Men får man det ikke gjort, eller misser man undervisningen, så mangler man de mursten det kræver for at kunne bygge videre.

I Code Lab møder de studerende nogle tutorer, som kan huske opgaverne og kan hjælpe med måder at løse dem på, så man kan komme videre. Og det har de studerende virkelig taget godt imod:

”Jeg er positivt overrasket over, hvor meget knald der er kommet på. De studerende kan lide det, og giver tippet videre. Der er en fed stemning i lokalet, som summer af energi og koncentration,” siger Patrick Agergaard.

Rekrutteringen af tutorer har også været let – rigtig mange meldte sig. I sidste ende er det endt med et stærkt hold, som består af 80 procent kvinder på trods af, at datamatikeruddannelsen stadig har langt flest mandlige studerende.

”Det var på ingen måde bevidst - det er bare faldet sådan ud. Det er dygtige studerende, som kan gennemskue andres kode. De kan se, både hvad personen har tænkt, og hvad personen har brug for for at forstå tingene bedre – hvor zonen for nærmeste udvikling er. Og så er de gode til at forklare. Men det kan du finde hos begge køn,” siger Patrick Agergaard.

Code Lab er finansieret af nogle af de STEM-midler, KEA har fået til at øge optaget og fastholdelsen på Datamatikeruddannelsen og dermed også øge optaget på overbygningerne i Software Development og IT-sikkerhed.

”Det er en langstrakt proces, men jeg arbejder målrettet på at gøre Code Lab til et langt mere aktivt læringsrum – et sted, som studerende opfatter som en helt naturlig del af deres læring på lige fod med undervisningen i klasselokalet. Det nuværende format er kun begyndelsen. Med tiden kommer det til at fylde mere og blive en integreret del af undervisningstilbuddet, som tilgodeser nogle andre læringsstile, end dem vi undervisere kan ramme i klassen,” siger Patrick Agergaard.