Tre datamatiker-studerende kæmpede mod 22 andre hold fra blandt andet DTU, KU og Aalborg Universitet og fik en flot 2.plads. I sidste sekund.

Fem timer til at løse 11 forskellige opgaver. Men opgaverne skulle ikke bare løses, de skulle også løses på tid og med begrænsninger på, hvor meget koden måtte fylde.

Deltagerne fik ekstrapoint for at være de første til at løse opgaven, men der blev trukket point fra holdenes score, hvis de afleverede kode, som ikke bestod alle testcases.

Knud Billing, Rasmus Knoth Nielsen og Thomas Dahl aka Too Bananas fra KEA fik løst samtlige 11 opgaver, hvoraf den ene af opgaverne blev løst med 20 sekunder tilbage af konkurrencen, hvilket gjorde, at de gik fra 5. til 2. pladsen i en vanvittig slutspurt.

Der var kun to hold, som evnede at løse alle 11 opgaver – KEA-holdet og vinder-holdet fra KU. KEA-drengene slog altså de andre teams fra blandt andet KU, AAU og DTU.

Og KEA-holdet lagde endda ud med et ordentligt benspænd:

”Da vi ankom til konkurrencen, vidste vi ikke, at der var opsat forhindringer i forbindelse med, hvor hurtigt koden skulle eksekveres. På Datamatikeruddannelsen har vi endnu ikke haft fokus på optimering af kode. Det betød, at vi blev nødt til at bruge værdifuld tid på at sætte os ind i, hvordan vi kom uden om de forhindringer. Men det var en rigtig god oplevelse at opdage, hvor gode vi var til at tilegne os ny viden hurtigt, under pres og anvende den korrekt,” siger Rasmus Knoth Nielsen på vegne af Too Bananas.

”Det var en rigtig god måde at få afprøvet vores praktiske skills i problemløsning og team arbejde. Og derudover var det en fornøjelse at opleve, hvordan vi kunne hamle op med folk, som har en mere teoretisk dybdegående uddannelse.”

Uddannelseschef på KEA Digital, Jesper Nordentoft, er af samme årsag ikke til at skyde igennem:

”Godt praktisk kodehåndværk fra KEA’s Datamatikere er et godt fundament, når Danmark skal udvikle den digitale fremtid.”

Programmeringskonkurrencen Coding Competition blev afholdt på Aalborg Universitet med støtte fra Erasmus+ programmet med henblik på at fremme “Framework for Gamified Programming Education”.