Paloma Rose står bag nogle af de hippeste smykker lige nu, men forud for succesen gik 10 år med gode, men for hende trøstesløse jobs. Nu er hun i gang med sin anden uddannelse på KEA sideløbende med smykkefirmaet.

Kreativiteten har altid været en ekstrem stærk kraft i Paloma Rose Storm Aargaard – hvilket har været både en forbandelse og en kæmpe fordel.

Det var en fordel, da hun skulle til optagelsesprøve på Designteknolog-uddannelsen på KEA, og kom gennem nåleøjet. Det var en fordel gennem studiet og siden top-up’en i Design & Business, men ikke da hun var færdig og fik job på et mediebureau som SoMe-manager.

”Ikke, at der er noget galt med det job overhovedet, men for mig var det slet ikke kreativt nok. Jeg drømte om at blive art director og kreativ. Men fordi jeg var startet ud som SoMe-manager, fik jeg aldrig en chance. Til sidst var jeg helt modløs og decideret depressiv,” siger Paloma Rose, om den fase af hendes liv, der faktisk varede 10 år.

Ikke alt der glimter er ren guld

Og det er et vigtigt budskab for 32-årige Paloma Rose, som nu er en del af modebranchen, for nylig blev interviewet til Politiken og kan præsentere et liv på Instagram, der bonger max ud på hipness og succes. Især derfor.

301614553 1869816846683526 4600229340919116310 n”Mine tyvere har været ekstremt frustrerende. Jeg følte, jeg havde så meget at byde på, men ikke noget sted at komme af med det, mens alle andre tilsyneladende havde fundet den rette hylde og lavede noget sejt og cool.”

Men så skete der to ting. Paloma Roses kæreste (Morten Grubak, kreativ direktør på Vice), sagde - med eftertryk - at hun skulle droppe sit job, og hun så nogle unge fyre på gaden, der gik med perlekæder.

”Jeg har altid interesseret mig ekstremt meget for mode, trends og trendsforecasting, og da jeg så dem, tænkte jeg, at det var en interessant trend – genderless og fluid. Så jeg researchede på, om der var nogen brands, der havde lavet seje perlekæder, og det var der overhovedet ikke.”

Paloma Rose gik i Bead House og fik tusind ideer, mens hun shoppede løs i plastik, lidt krystal og strandskaller, mens hun drømte om store håndpustede bolcheperler a la Murano. På et tidspunkt skulle Paloma Rose til Berlin, og som ved et lykketræf opdagede hun en perlebutik, der var alt, hvad hun havde drømt om: Murano, håndpustede glasperler og gamle afrikanske perler.

Perler for influencere

302000744 478721054162191 4696852291520485934 nHjemme igen lavede Paloma Rose 50 af sine farvestrålende signaturperlekæder og sendte dem til ”inderkredsen af de sejeste typer i København”.

Der kom hype, og såvel perlekæderne som hendes andre smykker begyndte at sælge. Ikke mindst i kraft af, at stylister, magasiner og modefolk har kastet deres kærlighed på de kæmpestore og iøjnefaldende smykker.

”Jeg laver kun statement smykker. Jeg har aldrig brudt mig om små pusse nusse-smykker, og jeg vil gerne udfordre, hvordan smykker laves og skal se ud. Jeg er først og fremmest designer, og det absolut vigtigste for mig er et stærk artistisk udtryk – hvis du laver noget, der allerede findes, så lad vær.”

Paloma Rose har fundet sin egen metode, der gør det muligt dels at være kreativ og dels at kunne lave meget store smykker: Hun bruger fimo ler, som ingenting vejer.

Demokratiske smykker i flere prislejer

Og så er vi tilbage til KEA. Fordi for lidt over et år siden, besluttede Paloma Rose at gå all in på smykker, lære håndværket og udvikle sit brand, så hun søgte og kom ind på smykkeuddannelsen på KEA. Her havde hun blandt andet et forløb, der gik ud på at lave smykker i alternative materialer, og valget faldt på fimo.

”Fimo er genialt,” siger Paloma Rose. ”Hvis jeg sidder i Rhino (digitalt 3D program) ryger al kreativitet ud af mig. Jeg er nødt til at sidde med materilet i hænderne – i går blev jeg færdig med en kæmpe sølvrose, som jeg først formede i fimo, og du kan ikke lave de der organiske ting i Rhino,” siger Paloma Rose, som altså også er begyndt at lave eksklusive sølvsmykker.

”Alt sølv starter som fimo, og jeg sælger begge dele, så hvis man ikke har råd til sølv, kan man købe i fimo. Jeg har fundet min egen metode til at komme ud med mit udtryk.”

Kløgtig eksponering

301588907 1226231341507165 4101011498907537465 nOg det virker. Samme dag som Paloma Rose lagde et billede op på Instagram af rose-halskæden, var der flere magasiner, der kontaktede hende.

”Jeg får generelt virkelig meget ros og anerkendelse, og der er mange stylister, der er glade for smykkerne,” siger Paloma Rose, som også selv er kløgtig, når det kommer til at skabe omtale.

”Under modeugen tog jeg et smykke på og ventede så bare på, at de store influencere kom til mig - og det gjorde de. Amalie Star og Eric Jess, havde mine smykker på to dage under modeugen,” fortæller Paloma Rose om de to influencere, som har flere hundredetusind følgere.

”Jeg har lært en masse, og det er jeg sindssygt glad for. Jeg var ekstremt frustreret op gennem mine tyvere, så jeg er så taknemmelig for, at jeg endelig har fundet min rette hylde og får anerkendelse. Der er en mening med alt, og nogle gange fører bumpene en derhen, hvor man skal være i rette tid.”