Hvad er blockchain overhovedet, og kan den digitale teknologi øge gennemsigtigheden og verificere bæredygtig produktion – måske endda på en måde, som knytter forbrugeren tættere til produkterne?

De studerende må heldigvis stadig møde ind til undervisning på KEA, men blandt andre Jan Damgaard fra CBS der fortalte, hvordan teknologien er skruet sammen og Martine Jarlgaard, som Forbes har kaldt ’technology pioneer’, og hvis arbejde indenfor mode, bæredygtighed, teknologi og kunst har skabt omtale i Vogue, Huffington Post og hos BBC, måtte fortælle om Blockchain i praksis via en virtuel forbindelse. Og det samme gjaldt de virksomheder, som deltog i videnseminaret om ’Blockchain & digital bæredygtighed i modebranchen’.

Blockchain kan ultra forsimplet siges at verificere oplysninger og sikre, at der ikke kan fuskes med dem. Blockchain teknologi er lavet, så det er umuligt at hacke, og kan derfor bruges steder, hvor man vil sikre, at data er de rigtige.

Den bæredygtige bevidsthed bliver stadig større hos forbrugerne, men kan blockchain måske være en løftestang hen mod mere cirkulær økonomi, gennemsigtighed, og bekæmpelse af kopivarer?

Skærmbillede 2020 09 18 kl. 08.33.08Det spørgsmål fik Sofie Edvard og Karoline Thilo, undervisere på Sustainable Fashion Tech på KEA, for alvor øjnene op for på en konference i Italien i 2019.

Eksempelvis outdoor-indusitrien er meget tæt på det klima, og det miljø deres ting bliver brugt i, og de bærer et ekstra stort ansvar for ikke at skade den natur, som deres forbrugere elsker. De har derfor brug for høj troværdighed i forhold til det aftryk de sætter.

Fjällräven har for nylig vundet prisen, som det mest bæredygtige mærke i sin industri i Sverige, og det var blandt andet i kraft af, at de kan kortlægge, hvad de gør. For eksempel ved hjælp af digitale platforme som Trustrace, en svensk-indisk virksomhed, som tilbyder en track&trace løsning, og som blandt andet samarbejder med Fillipa K. Modevirksomheden har fået kortlagt en del af deres produkter, fra fiber til forbruger, og kan vise forbrugeren ’det er det her, vi gør i vores værdikæde’.  

Men én ting er forbrugerne, noget andet er virksomheden, siger Karoline Thilo:

”Det er også et værktøj, hvor virksomhederne kan lære deres egen værdikæde at kende – mange virksomheder har nemlig overraskende lille indblik i egen værdikæde.”

Track & trace er godt til at skabe transparens, hvilket er vigtig, hvis vi skal bevæge os i en mere bæredygtig retning:

”Men vi har også været optaget af storytelling-elementet ved blockchain, muligheden for at knytte forbrugeren til tøjet – ikke kun tracke værdikæden, men lukke forbrugeren ind i designerens univers, og opleve hvordan designeren arbejder i tilblivelsen af produktet via visuel storytelling. Det kan give brugeren et indblik, i at der ligger mange vigtige tanker og hårdt arbejde bag et designprodukt, hvilket potentielt kan være med til at skabe en større respekt, samt højne værdien af beklædningsprodukter, som i de sidste 20-30 år har været stødt faldende på grund af branchens udvikling. Den emotionelle tilknytning er vigtig, fordi så beholder vi tøjet længere,” siger Sofie Edvard Nielsen.

Skærmbillede 2020 09 18 kl. 08.27.30Et eksempel er high end modebrandet Martina Spetlova, der har fået virksomheden Provenance til at hjælpe med både at kortlægge værdikæden og fortælle virksomhedens historie med verificerede oplysninger i et billedrigt setup, man kan have på mobilen.

”Provenance er rigtig gode til storytelling-elemenet og til at give den almindelige forbruger adgang til den tekniske information, på en måde de forstår,” siger Sofie Edvard.

Virksomheden Arianee går i kødet på det store problem med piratkopiering i modebranchen. De har lavet et digitalt pas, som kan ligge i din mobil. Så når du køber en dyr ring eller en designertaske, så får du et digitalt pas på dit produkt, som sikrer og verificerer produktet.

”Det er særligt vigtigt i et stadigt stigende marked for re-sale. Og peger meget ind i luksusindustrien. Men det viser, at teknologien kan understøtte forskellige behov i markedet,” siger Karoline Thilo.

Blockchain er en teknologi med 11-12 år på bagen, så hvorfor har den ikke vundet større indpas i modebranchen? Det handler om at være bange for at dele ud af sin slikpose, og så sidder alle de andre bare og har gemt deres til sidst.

”Modebranchen har ikke en udbredt kultur med at åbne op for værdikæden og vores design. Vi er lukkede, fordi vi har en frygt for, at hvis jeg lægger min værdikæde ud, så kan konkurrenten komme og nuppe min gode leverandør eller gode koncept,” siger Sofie Edvard.

Og med den stigende opmærksomhed på bæredygtighed er der også en frygt for ikke at være perfekt i alle led.

”Hvad hvis man bliver hængt ud, fordi der er noget, man ikke har styr på i sin værdikæde?”

Og det er her de unge KEA-studerende virkelig kan gøre en forskel. For hele tanken om det cirkulære og transparens er mere naturligt og selvfølgeligt for den unge generation. Er man derimod en ældre virksomhed med en lang historie, kan det være svært at omstille sig.

Skærmbillede 2020 09 18 kl. 08.32.18Heidi Svane fra Lifestyle & Design Cluster pegede på, at løsningen også kan ligge i at tænke over, hvilke oplysninger er tilstrækkelige til at svare på spørgsmålet om man er bæredygtig nok:

”Det behøver måske ikke være adressen på min fabrik eller et billede af den specifikke kvinde, der sidder ved symaskinen. Hvad er tilstrækkelig og valid nok information? Og er forretningspotentialet større end skrøbeligheden i at dele? Og det er her de nye generationer skal ud og skubbe på kulturen i branchen.”

I løbet af de næste fem-ti år kommer vi til at se en kæmpe udvikling, spår de to undervisere:

”Så be brave og spring ud i det. Der er et kæmpe potentiale.”